چرخ زاپاس یا لاستیک زاپاس چیست؟
پنچری چرخ از آن دست رخدادهای ناخوشآیندی است که ممکن است در هر زمان و هر مکان برای خودرو روی داده و در مواردی بسیار دردسرساز شود. کمتر فردی را میتوان یافت که به عنوان راننده یا سرنشین خودرو، تجربه مواجهه با این رویداد را نداشته باشد.
ادامهدادن مسیر با چرخ پنچر، به دلایلی چون آسیب به رینگ و تایر، ازدسترفتن چسبندگی، ایجاد لغزش، انحراف خودرو و اختلال در ترمزگیری در بسیاری موارد ناممکن یا ناایمن است. بنابراین از گذشتههای دور همراه داشتن یک چرخ زاپاس در خودرو، به عنوان راه چاره رویارویی با پنچری یا ترکیدگی تایر خودرو به شمار میرفته است.
لاستیک زاپاس بی ام و
چرخ زاپاس، بسته به طراحی خودرو و محل قرارگیری آن، فضای قابل توجهی را اشغال مینماید. این موضوع، بویژه در مدلهای جدیدتر که اندازه قطر و پهنای تایر رفتهرفته رشد یافته و در فضای رقابتی بازار، استفاده بهینه از فضا اهمیتی دوچندان یافته، به چالشی پررنگتر از گذشته تبدیل شده است. بنابراین خودروسازان برای غلبه بر این چالش به راهکارهایی جایگزین و نوین رویآوری نمودهاند. بکارگیری کیتهای پنچرگیری، تایرهای (Run flat) و چرخهای زاپاس موقت از آن جملهاند که در ادامه به معرفی کوتاه و مزایا و معایب هر یک پرداخته میشود.
کیتهای پنچرگیری:
در برخی مدلهای خودرو از کیتهای پنچری به عنوان جایگزین چرخ زاپاس استفاده شده است. ابزار موجود در این کیتها میتوانند دربرگیرنده اسپری رفع پنچری، پمپ باد، درفش و فتیله باشند. شایان اشاره است که در بسیاری موارد تنها برخی از این ابزار به عنوان کیت رفع پنچری توسط خودروساز ارائه میشود.
مزیت کیتهای یادشده عدم نیاز به باز و بست چرخ، زمان کوتاه رفع عیب، فضا و وزن کمتر در برابر تایر زاپاس است. از سوی دیگر، بکارگیری این کیتها با محدودیتهایی نیز به همراه است. برای نمونه، در موارد زیر کیتهای رفع پنچری معمولا چارهساز نخواهند بود:
- وجود سوراخ بر روی دیواره یا بخشهای خارج از آج تایر
- وجود سوراخ با قطر زیاد
- وجود پارگی بر روی تایر
جهت اطلاع از نحوه کار پمپ باد وارد لینک زیر شوید .
https://www.aparat.com/v/umqiJ
تایرهای پنچررو (Run Flat):
در چند سال اخیر، بکارگیری تایرهای پنچررو (لاستیک ران فلت) در خودروها گسترش یافته است و بسیاری از خودروسازان با نصب چنین تایرهایی بر روی خودرو، چرخ زاپاس را حذف نمودهاند. چنانچه از نام تایرهای پنچررو بر میآید، در صورت بروز پنچری، همچنان میتوان با این تایرها به مسیر ادامه داده و خودرو را تا محل سرویس حرکت داد.
این تایرها که از اوایل قرن جاری رو به همهگیری گذاشتهاند، در دو گونه «دارای تکیهگاه داخلی» (Self Supporting) و «تکیهگاه کمکی» (Auxiliary Supported) ساخته شدهاند. در نمونه دارای تکیهگاه داخلی، از لایههای اضافی لاستیک در ترکیب با سیمهای مقاوم در برابر حرارت، برای تقویت ساختار تایر استفاده شده است؛ این در حالی است که در تایرهای پنچررو دارای تکیهگاه کمکی، از یک حلقه که معمولا از جنس پلاستیک بسیار مستحکمی ساخته شده است، به عنوان تکیهگاه تایر در شرایط پنچری استفاده شده است.
از مزایای تایرهای پنچررو میتوان به عدم نیاز به تعویض چرخ در هنگام بروز پنچری، پایداری و هدایتپذری خودرو در شرایط ترکیدگی یا پنچری تایر و نیز عدم نیاز به وجود تایر زاپاس و پیرو آن کاهش وزن و افزایش فضای مفید خودرو اشاره کرد.
از سوی دیگر، بکارگیری این تایرها، معایبی نیز به همراه دارد که از آن جمله میتوان سواری خشکتر در برابر تایرهای معمولی، استهلاک بیشتر و عمر کوتاهتر (به طور معمول)، قیمت بالاتر، دسترسی کمتر و همچنین نیاز به وجود سامانه پایش فشار باد تایر (TPMS System) برای آگاهی راننده از بروز پنچری را نام برد. شایان اشاره است که بیشینه سرعت مجاز توصیهشده خودرو در صورت پنچری تایرهای پنچررو برابر 80 کیلومتر بر ساعت و بیشینه پیمایش آنها در این شرایط در حدود 160 کیلومتر است. با این وجود بسته به نوع تایر و توصیه خودروساز این اعداد میتوانند متفاوت باشند.
چرخ زاپاس موقت:
چرخ زاپاس موقت که در بازار ایران از آن با نام «زاپاس فرغونی» نیز یاد میشود، سالها است که به عنوان راهکاری دیگر برای مواجهه با شرایط پنچری پیشنهاد میگردد. این چرخها معمولا قطری برابر با چرخهای اصلی خودرو داشته، اما پهنای کمتری دارند که به اشغال فضای کمتر چرخ زاپاس انجامیده است. همچنین تفاوت ساختاری و ابعادی در رینگ و تایر این چرخها، وزنشان را در برابر چرخهای اصلی خودرو به مراتب کاهش داده است.
میبایست توجه داشت که این چرخها تنها برای کاربرد در موارد اضطراری پنچری ساخته شدهاند و بنابراین طول عمری بسیار کوتاهتر از تایرهای اصلی خودرو دارند. همچنین بنا به کاربرد این چرخها که رساندن خودرو به محل سرویس است، چسبندگی و پایداری کمتر در برابر تایرهای اصلی خودرو دور از انتظار نخواهد بود. بیشینه سرعت مجاز خودرو در صورت بکارگیری چرخ زاپاس موقت برابر با 80 کیلومتر بر ساعت و بیشینه مسافت مجاز نیز به 50 کیلومتر محدود میگردد.
خرید زاپاس بی ام و از فروشگاه بی بی شاپ:
کارشناسان مجموعه بی بی شاپ (BBshop)، ارائهدهنده خدمات و محصولات اصلی و باکیفیت خودروهای بی ام و (BMW) و مرسدسبنز، تهیه و بههمراهداشتن چرخ زاپاس موقت را برای بسیاری از مدلهای بی ام و با سال ساخت پس از 2013 که بنا بر بکارگیری چرخهای پنچررو، فاقد چرخ زاپاس هستند، به دارندگان این خودروها توصیه مینمایند.
با توجه به تفاوت اندازه چرخ و جای پیچها در مدلهای مختلف، پیش از سفارشگذاری پکیج کامل مجموعه چرخ زاپاس، از مشاوره رایگان کارشناسان این مجموعه بهرهمند شوید.
جهت رویت جزییات محصول وارد لینک زیر شوید :
https://www.aparat.com/v/plEN1
آموزش نحوه خرید :
خرید آنلاین : جهت خرید آنلاین می توانید با توجه به مدل و کد اتاق خودروی خود از طریق واتس آپ که در سمت راست وجود دارد با کمک کارشناسان ما به راحتی محصول مد نظرتان را خریداری نمایید.
خرید از طریق پشتیبانی : مدل و یاشاسی خودرو مورد نظر خود را به شماره 09903939389 از طریق واتس آپ ارسال بفرمایید تا کارشناسان در سریع ترین زمان ممکن پاسخ شما را بدهند .
خرید از طریق ثبت درخواست قطعه : ابتدا وارد صفحه ثبت درخواست قطعه شوید و سپس موارد درخواستی را تکمیل تا در سریع ترین زمان ممکن کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.