در طی 100 سال گذشته BMW از یک شرکت تولید موتورهای هواپیمایی تبدیل به یک تولیدکنندهی وسایل نقلیه لوکس، معتبر، محبوب و باکیفیت شده است. در طول این مدت این کمپانی شاهد سختترین و پرفرازونشیب ترین دورههای تاریخی، از جنگهای جهانی تا رکود اقتصادی بوده است. ما در این مقاله قصد داریم تاریخچه شرکت بی ام و را از سال 1917 میلادی بررسی کرده و روند رسیدن این مجموعه به موقعیت فعلی را با نگاهی به آنچه در طول تاریخ رخداده است.
تاریخچه شرکت بی ام و این را نشان می دهد که BMW در طول 100 سال شاهد تغییرات زیادی بوده است و در طول این مدت بهخوبی اثبات کرده است که روند رسیدن مجموعهای به جایگاهی که او اکنون در جهان دارد اصلاً ساده نبوده و راز موفقیت در تلاش و سازگاری با سختیهای روزگار و پستی بلندیهای خواسته یا ناخواستهی آن است.
بنابراین با این مطلب و سرفصلهای زیر همراه باشید:
- پایهگذاری BMW
- اولین لوگوی BMW
- BMW در سالهای ابتدایی آغاز فعالیت
- دههی 1950 و نخستین گامهای مستقل BMW
- BMW در طول دهه 70 میلادی
- دههی 1980، BMW در مسیری پر از برنامههای متنوع و انعطافپذیر
- دهه 1990 میلادی، سالهای دریافت نشانهای برتر دنیا برای BMW
- سال 2000 میلادی، آغاز یک عصر جدید
- دههی 2010 میلادی، مدلهای جدید، تکنولوژی جدید
تاریخچه شرکت بی ام و و پایهگذاری BMW
بیامو محصول ادغام سه شرکت تولیدی به نام Bayerische Motorenwerke و Rapp Motorenwerke و Bayerische Flugzeugwerke است. البته این سه شرکت تا سال 1918 میلادی سه کمپانی مستقل از هم بودند، اما درست در همین سال به یک شرکت جدید تبدیلشده و نام جدید کمپانی را Bayerische Flugzeugwerke گذاشته و به اختصار آن را BFW نامیدند. اما هر کدام ازاین سه شرکت در چه زمینه ای فعال بودند؟
Rapp Motorenwerke
در ابتدای قرن بیستم میلادی این کمپانی در زمینهی تولید موتورهای هواپیما در آلمان فعالیت میکرد. این شرکت توسط مردی به نام کارل فردریش راپ در سال 1913 میلادی تأسیس شد. البته در سالهای اولیه جنگ جهانی اول این شرکت از رکود شدید اقتصادی و به دنبال آن بیکاری رنج میبرد. اما زمانی که ارتش آلمان سفارش ساخت 600 موتور هواپیما را به آنها داد وضع Rapp بهکلی تغییر کرده و روند پیشرفت آن آغاز شد. این سفارش شرکت را از فروپاشی نجات داده و ساختار Rapp را کاملاً عوض کرد. مثلاً نام شرکت به Bayerische Flugzeugwerke تغییر کرد و بعدها همین حرف اولین حرف کلمهی BMW را تعیین کرد.
Bayerische Flugzeugwerke
گوستاو واتو که یک هوانورد اهل بایرن بود، شرکت Bayerische را در سال 1913 میلادی تأسیس کرد. این کمپانی در سال 1918 میلادی با دو شرکت Bayerische Motorenwerke و Rapp Motorenwerke ادغام شد تا درنهایت به بنانهاده شدن BMW بینجامد.
Fahrzeugfabrik Eisenach
این شرکت در سال 1896 میلادی تأسیس شد. حوزهی فعالیت این کمپانی در ابتدا ساخت دوچرخه بود اما بعد از دو سال فعالیتهای تجاری این مجموعه موفق به ساخت Watburg شد که اولین ماشین این شرکت بود. این سومین تولیدکنندهی خودرو در آلمان بود که بعد ازBenz و Cie فعالیت خود را در زمینهی تولید خودرو جدی گرفته بود. این شرکت توسط BMW در نوامبر سال 1928 میلادی خریداری و با این شرکت ادغام شد.
این جذب BMW این شرکت را از فعالیت در زمینهی تولید موتورهای هواپیما تبدیل به تولیدکنندهی وسایل نقلیه غیرنظامی کرد.
تاریخچه شرکت بی ام و و اولین لوگوی BMW
تاریخچه شرکت بی ام و نشانگر آن است که اولین لوگوی بیامو در سال 1917 میلادی طراحی شد که شامل رنگهای سفید و آبی، یعنی همین دورنگ فعلی BMW بود. این رنگها از دولت بایرن هستند. این لوگو چندین بار در طول سالها اصلاح و مجدداً طراحی شد. اما هنوز هم شکل اولیهی خود را حفظ کرده است و رنگهای سفید و آبی هنوز همانهایی هستند که روز اول طراحیشده بود. بسیاری از مردم معتقدند که رنگهای سفید و آبی متناوب به کاررفته در آرم BMW در یک دایره تفسیری از یک پروانهی هواپیما بوده که در حقیقت همان آرم شغل ابتدایی کارل راپ در تولید موتورهای هواپیما است.
BMW در سالهای ابتدایی آغاز فعالیت
در سال 1922 شرکت BMW مرکز تولیدات خود را درجایی در نزدیکی شهر مونیخ بنا کرد. این دفتر هنوز هم اصلیترین مرکز تولیدی بیامو است که نزدیک به 9000 کارمند داشته و سالانه 200000 خودرو تولید میکند.
در سال 1923 کمپانی بیامو تولیدات خود را از موتورهای هواپیما به تولید موتورسیکلت تغییر داد. آنها اولین موتورسیکلت خود را R23 نامیدند. این اولین وسیلهی نقلیهی کاملاً مستقل تولید این کمپانی بود. در سال 1928 BMW شروع به ساخت خودروهای خود کرد و در سال 1932 میلادی از اولین طرحی که برای ساخت ماشین کشیده بود رونمایی کرده و آن را تبدیل به یک خودروی واقعی کرد.
تاریخچه شرکت بی ام و در دههی 1950 و نخستین گامهای مستقل BMW
اگر به تاریخچه شرکت بی ام و نگاه کنیم متوجه می شویم که در سال 1951 میلادی BMW توانست اولین خودروی تولیدی خود را بعد از جنگ جهانی تولید کند. این خودرو 501 نام داشت که یک وسیلهی نقلیهی بزرگ با امکان جابهجایی بیش از 6 نفر بود. اگرچه این خودرو در ردهبندی ماشینهای لوکس قرار داشت اما نتوانست در این بازار به موفقیت چندانی دست پیدا کند. 501 عمر کوتاهی داشت و درست 7 سال بعد یعنی در سال 1958 از چرخهی تولید خارج شد. در سال 1960 میلادی دایملر بنز با پیشنهاد سخاوتمندانهای حاضر به خرید BMW شد اما صاحبان و مدیران این کمپانی باقدرت و اعتمادبهنفسی که به دست آورده بودند این پیشنهاد را نپذیرفته و استقلال رسمی خود را اعلام کردند.
تاریخچه شرکت بی ام و در طول دهه 70 میلادی
با توجه به اتمام جنگ در اروپا بیامو توانست در دههی 1960 و 1970 میلادی به رشد چشمگیری دست پیدا کند. در این دوره مدیران شرکت تمام تمرکز خود را بر توسعه و پیشرفت گذاشتند و همین امر منجر به رشد چندجانبهی BMW شد. مثلاً در سال 1972 بیامو یک شرکت تابعه به نام BMW MotorSport راهاندازی کرد که اعتبار بسیار زیادی از نظر تولید محصولات پرقدرت و باکیفیت به همراه داشت.
دههی 1980: BMW در مسیری پر از برنامههای متنوع و انعطافپذیر
در سالهای ابتدایی دهه 1980 سری محبوب و پرفروش BMW Series 3 به مجموعه تولیدات این کمپانی اضافه شد. در سال 1983 بیامو خودروی مدل 524d خود را بهعنوان اولین ماشین BMW با موتور دیزلی وارد بازار کرد و تولید BMW 7 Series و BMW 8 Series را در دستور کار خود قرارداد.
دهه 1990 میلادی، سالهای دریافت نشانهای برتر دنیا برای BMW
خروجیهای تولیدی در ابتدای 1990 میلادی همچنان افزایش یافت و تولید BMW به سه میلیون دستگاه در سال 1991 و پنج سال بعد از آن به چهار میلیون دستگاه در سال رسید.
اواسط این دهه تغییرات زیادی در ماشینهای تولیدی بیامو صورت گرفت، مثلاً در سال 1993 تولید BMW 5 Series آغاز شد یا در سال 1994 نسل سوم سری 7 و در سال 1995 نسل چهارم همین سری با حجمی بالاتر تولید شد. درنهایت در پایان این دهه BMW 8 series پس از 10 سال توقف در روند تولید به فروش 30000 رسید و تولید Z8 آغاز شد.
در این دهه بیامو چندین جایزه معتبر جهانی در زمینهی خودرو دریافت کرد که یکی از مهمترین آنها جایزهی Platinum بود که بهعنوان ” بهترین کارخانهی خودروسازی در جهان” در سال 1998 به BMW اعطا شد.
سال 2000 میلادی، آغاز یک عصر جدید
در سال 2001 میلادی BMW تولید BMW Z Series را با مفهوم کاربردی iDrive آغاز کرد و در سال 2003 سری جدید BMW 5 Series و سری 6 کوپه را وارد بازار کرد.
دههی 2010 میلادی، مدلهای جدید، تکنولوژی جدید
پس از بحرانهای اقتصادی در اواخر سال 2000 میلادی، بهبودی اوضاع از ابتدای سال 2001 آغاز میشود. این یعنی نسل بعدی BMW 5 در این سال وارد بازار شد و یک سال بعد سری 6 به دنبال آن آمد. همچنین تولید سری 4G Gran با مجموع 5 سری و 15 مدل مختلف آغاز شد.
در اواخر سال 2015 میلادی با راهاندازی خط تولید سری جدید BMW 7 Series این کارخانه به همهی طرفدارانش اطمینان داد که روند رو به رشدش همچنان ادامه دارد.
امروز گروه BMW یکی از 30 سایت معتبر تولید خودرو در جهان است که در رتبههای اول این لیست به لحاظ محبوبیت و کیفیت قرار دارد. جایگاهی که چیزی بیش از 100 سال پیش، قدمهای ابتدایی آن در شهر مونیخ برداشته شد و تلاش برای گسترش ظرفیتهای تولیدی در آن هنوز هم ادامه دارد.
شرکت بی ام و بدون شک یکی از مشهورترین شرکتها در عرصه خودروسازی است که شهرتی جهانی دارد. اگرچه شهرت و آوازه بی ام و بیشتر به دلیل تولید اتومبیلهای اسپرت با طراحیهای خاص و زیباست. که خصوصا در چند دهه اخیر وارد بازار شدهاند. اما تاریخچه شرکت بی ام و حدودا 100ساله است و نمونههای اولیه خودروهای آن هنوز هم از شاهکارهای صنعتی محسوب میشوند.
بی ام و به معنای صنایع موتوری بایرن است. که یک شرکت خودروساز آلمانی است که یکی از تولیدکنندگان بنام خودروهای لوکس و موتورسیکلت در جهان به شمار میآید.
کارخانه بی ام و در سال ۱۹۱۷ بهعنوان یک کارخانه تولید موتور هواپیما تأسیس شد و در سال ۱۹۲۸ آغاز به تولید خودرو کرد. نخستین خودروی تولیدی بی ام و، دیکسی بود، که بر پایه آستین ۷ و تحت لیسانس شرکت موتور آستین تولید شد.
تاریخچه شرکت بی ام و و جنگ جهانی دوم
پس از جنگ دوم جهانی و مواجهه بخش خودروسازی کارخانه در سال ۱۹۵۹ با دشواریهای مالی جدی روبهرو شد. این شرکت حق تولید خودرویی ایتالیایی به نام ایزو ایستا را خریداری نمود. تولید این خودروی کوچک با نیروی محرکه موتورسیکلتهای بی ام و باعث سود دهی بیشتر شد. و موفقیت نسبی دوباره کارخانه شد و آن را از ورشکستگی نجات داد.
بی ام و در سال ۱۹۶۶ کارخانه هانسگلس واقع در دینگل فینگ آلمان را خریداری نمود. از آن پس خودروهای گلس با آرم ب ام و عرضه میشد. بی ام و در سال ۱۹۹۴ گروه انگلیسی روور، شامل برند تولیدی روور، لندروور و ام جی را خریداری کرد. پس از شش سال زیاندهی شدید در سال ۲۰۰۰ بی ام و تصمیم به فروش روور گرفت. ولی بی ام و در مقابل، حقوق مربوط به مینی و رولزرویس را به دست آورد.
تاریخچه شرکت بی ام و نشان می دهد هنگامی که شرکت BMW که به منظور تولید موتور جتهای جنگنده نیروی هوایی آلمان شکل گرفت. مؤسسان شرکت فکر نمی کردند لوگوی آن که انتزاعی از تصویر روبه روی یک موتور جت با ملخهای گردان است. روزی تبدیل به نماد خودروهای لوکس و اسپورت دنیا شود. به راستی چرا این برند به جایگاه کنونی خود رسید؟ در این مطلب این موضوع را بررسی میکنیم.
در سال ۲۰۰۲ طراحی خودروهای بی ام و دچار تغییرات شدیدی شد. از آن جمله میتوان به طرحهای رادیکال بی ام و سری ۷ و بی ام و زد ۴ اشاره کرد. در ژانویه ۲۰۱۲ بی ام و توسط فوربز به عنوان خوشنامترین برند خودرویی دنیا شناخته شد.برای دارا بودن اطلاعات بیشتر می توانید وبلاگ BBshop را مطالعه نمایید.
مراحل طراحی و ساخت بی ام و
شاید هنگامی که شرکت BMW که به منظور تولید موتور جتهای جنگنده نیروی هوایی آلمان شکل گرفت، مؤسسان شرکت فکر نمی کردند لوگوی آن که انتزاعی از تصویر روبه روی یک موتور جت با ملخهای گردان است، روزی تبدیل به نماد خودروهای لوکس و اسپورت دنیا شود. به راستی چرا این برند به جایگاه کنونی خود رسید؟ در این مطلب این موضوع را بررسی میکنیم.
تمامی تفکرات برای آینده این برند در مراکز تحقیقاتی BMW شکل میگیرد که همواره با پرده ضخیم حفاظتی به منظور محرمانه بودن نوع تفکر BMW در مورد محصولات جدید، از آن حفاظت میشود.
هایدبراند از شرکت مینی، کامرون خالق رولزرویسهای افسانهای، راب خالق BMWهای فرمول 1 و رالی، ویدهاس طراح چیره دست تیونینگهای BMW در سریهای (M)، اعضای این مافیای هنرمند به پدرخواندگی بنگل هستند که در جنگ بیرحمانه خودروسازان، از برند BMW حمایت میکنند. گروه BMW صاحب و مالک برندهای BMW، رولزرویس و مینی در دنیاست.
تاریخچه شرکت بی ام و مشخص می کند صاحب شرکت Design Works در آمریکاست که به برندهای دیگر خودروسازان دنیا نیز خدمات ارائه میدهد. با نگاهی به وب سایت این شرکت، در مییابیم که شرکت BMW برای تجارت مشتریان، ایدهپردازی میکند. این ایدهها ممکن است به کوچکی یک Cool Disk یا به بزرگی یک قایق تفریحی باشد. برای آگاهی کامل هم می توانید با کارشناسان فروشگاه بی بی شاپ در تماس باشید.
تاریخچه شرکت بی ام و و طراحان خودرو و مهندسان مکانیک
در سالهای دور، مهندسان BMW در واقع طراحان خودروهای این شرکت بودند. در واقع، مرزی مشخص بین طراحان خودرو و مهندسان مکانیک وجود نداشت. قطعات خودرو نیز با روشهای کاملاً دست ساز، تهیه و مونتاژ میشدند. بعدها با توجه به بحث تولید انبوه و تهیه قالبهای بدنه، خودروهای تولیدی از سبک و مد خاص خود برخوردار شدند.
در حال حاضر،در هسته مرکزی طراحی شرکت BMW، حدود 20 طراح اصلی وجود دارد که تیمهای دیگری به نامهای طراحان اتصالات و جزئیات و طراحان ارگونومیست، بستههای طراحی را حمایت میکنند.
در تاریخچه شرکت بی ام و هر چه از سری 1 (قیمتهای پایینتر و قابل دسترسیتر برای جوانان) که دارای بدنههای مدرن دینامیک است، به سوی سریهای بالاتر (3 و 5) پیش برویم، بدنهها هنریتر و کلاسیک و روی خط افقی قرار میگیرند.
در این مدلها، درب صندوق روی این خط مفروض قرار گرفته و بر حجم صندوق عقب تأکید میکند. در فضای داخلی خودروهایBMW، تکنولوژیهای بسیار زیادی با هم تعامل دارند. بنابراین،BMW تصمیم گرفت کارکرد و کنترل این ادوات پیشرفته در داخل کابین را ساده و سادهتر کند.
اینکه بدن، بدون حرکت بیش از دست و چشم بتواند تمام عملکردهای خودرو را کنترل و تنظیم کند، اما BMW این راه را شناخت و از آن درست بهره برداری کرد. بعدها، ایدههای BMW در مدلهای بنز و آئودی، به نحوی دیگر مورد استفاده قرار گرفت که نشانه موفق در درک آینده بود.
شرکتBMW با تفکر بازگشت به گذشته همراه با تفکرات مدرن، سعی کرد با مرور در طرحهای خودرویی قدیمی و درک مفاهیم ناب طراحی آنها، این مفهومها را در خودروهای آینده به کار گیرد.در ادامه به شما پیشنهاد می کنیم حتما مقاله مقایسه بنز و بی ام و را در سایت بی بی شاپ (BBshop) دنبال کنید.
قسمتهای گرم موتور و قسمتهای سرد در طرح های بعدی
در مدلهای جدید BWM، وقتی درب موتور را بالا میزنید، قسمتهای گرم موتور از قسمتهای سرد که باید برای سرویسهایی همچون تعویض روغن، آب، روغن هیدرولیک فرمان، باطریها، استفاده شوند، به وسیله میلههایی که با پارچه پوشانده شده اند و در صورت نیاز، توسط زیپهایی باز میشوند، جدا شده است.
در مرحله دوم طراحی آن، حدود 20 طراح ایدههای خود را به نمایش میگذارند.
فقط طرح چند طراح به مرحله بعدی راه پیدا میکند. رؤسای بخشهای طراحی، سرنوشت طرحها و ایدههای طراحان را مشخص میسازند. در این مرحله، یک طراح از تیم طراحی BMW به اوج میرسد و بقیه به دنبال پروژههای جدیدی میروند تا دوباره خود را در آن شکوفا سازند.
و در مرحله آخر ، تعدادی از طرحهای منتخب به ابعاد یک به یک تبدیل میشوند و مطالعههای زیبایی شناسی آنها براساس همین نقشهها انجام میشود.
در این مرحله، طراحان سعی میکنند ایدههای خود را به وسیله این tapeها بسازند. هم زمان با آنها، طراحان ارگونومی نیز ابعاد را با پکیجهای ارگونومی، هماهنگ میکنند.
طراحان رایانهای استایل (CAS)
سپس، طراحان رایانهای استایل (CAS) با استفاده از نرمافزارهای تخصصی، ایدهها را به مدلهای دیجیتالی تبدیل میکنند و با استفاده از قابلیتهای این نرم افزارها، سطوح دارای مواد خاص را تعریف میکنند. در این مرحله، طراحان رایانهای، رابطهای تنگاتنگ با طراحان استایل دارند.
این طرحها در استودیوهای مجازی، به مدلهای بسیار واقعی کامپیوتری تبدیل میشوند. خودروهای مجازی، در این مرحله آخرین تغییرات و بهبودها را میپذیرند تا فرمهای خاص و ایدهها نمودهای ویژه خود را پیدا کنند.
در طراحی فضای داخلی نیز همین روند انجام میشود با این تفاوت که محدودیتهای طراح به دلیل تکنولوژیهای بسیار متعددی که بر این فضاها حکم فرماست، بیشتر است. لذا کار در فضای داخلی برای طراح، به مراتب سختتر است. ایمنی، راحتی، موارد تکنولوژیکی، محدودیتها و …. مرزهایی هستند که طراح باید بتواند با خلاقیت و مانورهای بی نظیر، بدون وارد کردن کوچک ترین خدشهای به اصول تعریف شده، ایده خود را ارائه دهد.
شایان ذکر است که شما با قطعات و لوازم بی ام و می توانید قطعات اورجینال را از طریق فروشگاه بی بی شاپ تهیه نموده و همچنین خدمات نصب و سرویس بی ام و در محل نیز در کوتاهترین زمان توسط این مجموعه انجام میپذیرد.
اسکن سه بعدی ارگونومیستهای BMW
ارگونومیستهای BMW، بدنهای مختلف انسانی را با جنسها و نژادهای مختلف، اسکن سه بعدی کردهاند. این دادهها، کاربردی بی نظیر و امکاناتی ویژه را در اختیار طراحان CAS در واقعیت مجازی قرارمیدهد تا آناتومی بدن انسانها را براساس عملکردهای مختلف خودرو، مورد بررسیهای خاص قرار داده و موارد عدم تطابق بستههای ارگونومی را به منظور انجام تغییرات، به طراح اعلام کنند.
مثلاً، در مدلهای واقعیت مجازی، آزمایشهای واقعی سوار و پیاده شدن دامیها (عروسکهای ارگونومیک) که ابعاد بدنشان با دادههای بانک اطلاعاتی تطابق دارد، واقعاً در محیطهای Alias انجام میشود.
تیمهای متخصص آیرودینامیک نیز از دیگر همراهان تیم طراحی BMW هستند. آنها، مدلها را در کانالهای آیرودینامیک مورد ارزیابیهای مختلف قرار میدهند (پیچش و تنشهای جریان هوا با خودرو توسط مههای ویژه قابل تشخیص). همچنین در این کانالها با ایجاد بارندگیهای مصنوعی همراه با گل و لای، مسیرهای مواج ایجاد شده روی بدنه، کاملاً بررسی میشوند تا خودرو در شرایط متفاوت آب و هوایی، بی عیب و نقص عمل کند.
در انتهای مرحله Believing هیجان طراحان به بیشترین حد خود میرسد، زیرا اینجاست که طرح نهایی برای تولید انبوه انتخاب میشود. این مرحله، در واقع مرحله تولد یک مدل از BMW برای ورود به بازار است.
و در مرحله آخر طرح و مدل مورد نظر، پس از انتخاب نهایی، وارد فاز CAM و CAD میشود. در این مرحله مهندسان زبده مکانیک با استفاده از ایستگاههای ویژه و مجهز تمامی اجزا و قطعات را با جزییات طراحی میکنند تا جزئیات به صورت واقعی طراحی شده و ابزار و قالبهای نهایی برای تولید انبوه مبتنی بر طراحی مصوب، ساخته شود.برای داشتن اطلاعات بیشتر شما می توانید به سایت en.wikipedia مراجعه نمایید.