اگر شما به دنبال یک اتومبیل لوکس هستید، تنها دو گزینه پیش روی شما وجود دارد، بنز و بی ام و. داستان رقابت بنز و بی ام و تاریخچهای طولانی دارد. و وقتی به گذشته تاریخ خودروسازی برمیگردیم، این رقابت را بیشتر درک میکنیم.داستان این دو شرکت به دو دهه پیش باز میگردد. زمانی که رقابت بنز و شرکت بی ام و به اوج خود رسیده و هر دو برای درخشش در مسابقات اتومبیلرانی تلاش میکردند. این دو شرکت به خاطر اتومبیل خاصی که تولید میکنند معروف بوده و رقبای جدی همدیگر به حساب میآیند.
شرکت بی ام و و مرسدس بنز از مدتها پیش در سطوح مختلف بازار تولید خودرو، رقبای جدی برای هم بودهاند. در واقع بی ام و و مرسدس بنز از برندهای برتر بازار خودرو به شمار میآیند. در هر سطحی از بازار، انتخاب یکی در مقابل دیگری، سخت و دشوار است.
این دو برند از دیرباز، رقابت خاصی با هم داشتهاند. اما با تمام این احوالات تفاوتهایی نیز بین محصولات آنها وجود دارد که معیار تصمیم گیری افراد قرار میگیرد. در این مطلب قصد داریم به بررسی تاریخچه این دو شرکت اتومبیل سازی بپردازیم. موارد زیر در این مطلب مورد بررسی قرار میگیرند:
- سبک رانندگی
- قیمت آنها
- طراحی کلی و طراحی داخلی
- بازار هدف این خودروها
- خودروهای سازگار با محیط زیست
- میزان فروش
رقابت بنز و بی ام و و سبک رانندگی
بسیاری از کارشناسان معتقدند خودروهای شرکت بی ام و معمولاً سبکتر از نمونههای تولیدی رقیب خود یعنی مرسدس بنز هستند. سر پیچ جادهها عملکرد بهتری را از خود نشان میدهند. نسخههای اسپورت خودروهای تولیدی شرکت بی ام و معمولاً شیفت دستی بهتری در مقابل موتورهای بزرگ در محصولات مرسدس که خودروهایی خشمگین و غیرقابل پیشبینی را به بازار عرضه میکنند، دارد.
رقابت بنز و بی ام و نشان داد ه که بی ام و مزیت رقابتی دیگری نیز در مقابل مرسدس دارد. آن این است که استفاده از موتورهای کوچکتر و کم وزن تر در خودروهای شرکت بی ام و سبب میشود این خودروها مصرف بهینه تر سوخت را به دنبال داشته باشند.
طراحی کلی و طراحی داخلی
در این بخش محصولات هر دو برند، طرفداران مخصوص خود را دارند و خودروهای هر دو شرکت از طراحی متمایز و تاثیرگذاری بهره میبرند. رقابت بنز و بی ام و نشان داده که در ماشین های بی ام و معمولاً کابین تا حد زیادی به سمت عقب متمایل شده و بخش جلویی خودرو، کشیده به نظر میرسد. در سمت مقابل در مرسدس بنز فاصله بین محورهای جلو و عقب زیاد است.
قیمت آنها
وقتی بحث قیمت میشود معمولاً خودروهای مرسدس بنز کمیگرانتر هستند البته در برخی مدلها استثناهایی هم وجود دارد.
طراحی کلی و طراحی داخلی
هنگام صحبت از رقابت بنز و بی ام و و طراحی داخلی در واقع باید گفت در خصوص این دو خودرو در این بخش، طراحی ارگونومیک در مقابل ساختار لوکس قرار میگیرد. خودروهای مرسدس بنز با توجه به بهرهگیری از طراحی داخلی لوکس، زبانزد خاص و عام بوده و در طراحی آن چرم در کنار چوب قرار میگیرد.
در مقابل، بی ام و روی طراحی ارگونومیک متمرکز است. مثلا در خودروهای سری 3 این برند تمامیمولفهها، شامل رادیو و دکمههای آن یا دیگر کنترلرها که برای استفاده راننده مهم هستند، در کنسول متمرکز شدهاند تا راننده دسترسی بهتری به مولفههای مختلف داشته باشد.
رقابت بنز و بی ام و و بازار هدف این خودروها
بازار هدف خودروهای بی ام و، معمولاً رانندگان جوان را هدف قرار داده است، درحالی که طرفداران خودروهای مرسدس بنز معمولاً میانگین سنی بالاتری دارند. البته در سالهای اخیر تمرکز هر دو برند بر آن بوده تا طیف وسیعتری از مخاطبان را جذب کنند. به عنوان مثال، مرسدس بنز در سال 2013 میلادی، کلاس A را پایهگذاری کرد تا بتواند مخاطبان جوان را به خود جذب کند.
رقابت بنز و بی ام و و خودروهای لوکس مرسدس بنز چه از لحاظ تعداد فروش و چه از لحاظ حاشیه سود از بی ام و سبقت گرفته است و حالا کروگر مدیر اجرایی شرکت با لوگوی خانههای آبی و سفید قول داده است تا در آینده تأکید بیشتری بر بخش خودروی لوکس به عنوان تضمین سودآوری داشته باشد که شامل یک مدل جدید اس یو وی لوکس شهری میشود.شما مشتريان گرامى مىتوانيد با مراجعه به سایت فروشگاه BBshop سفارش قطعات بی ام و خود را ثبت کنید و در سريع ترين زمان ممكن و با مناسب ترين قيمت تایر مورد نظر خود را با ضمانت اصالت كالا تهيه فرماييد.
طراحی کلی و طراحی داخلی
محصولات هر دو برند، طرفداران پروپاقرص خود را دارند و خودروهای هر دو شرکت از طراحی متمایز و تاثیرگذاری بهره میبرند. در خودروهای بی ام و معمولاً کابین تا حد زیادی به سمت عقب متمایل شده و بخش جلویی خودرو، کشیده به نظر میرسد. در طرف مقابل در مرسدس بنز فاصله بین محورهای جلو و عقب زیاد است.
خودروهای سازگار با محیط زیست
راهاندازی خطوط تولید خودروهای سبز مدتهاست که به یکی از دغدغههای خودروسازان جهان تبدیل شده و به همین دلیل است که امروزه در کنار تقویت گزینههایی مانند قدرت، سرعت و خلاقیت خودروسازهای جهان در خصوص میزان انتشار گازهای گلخانهای صحبت میکنند. در این خصوص اینک نوبت شرکت مرسدس بنز است تا با ساخت و راه اندازی خودروهای سبز افتخار دیگری برای خود کسب کند.
اولا کالنیوس، مدیر بخش بازاریابی بخش بنز در بیانیهای اعلام کرده است اخیرا این شرکت دامنه برنامههای ویژه را برای ساخت خودرانهایی با قابلیت در حد صفر انتشار گازهای گلخانهای تا پایان سال آینده گسترده خواهد کرد.
کالنیوس در این خصوص عنوان کرده ما میتوانیم خودروهای تجاری الکترونیک زیادی را با نام تجاری خود بسازیم، اما تمرکز مرسدس تمرکز گسترده بر عناصر و منابعی است که انتشار گازهای گلخانهای را به صفر میرسانند. این موضوع در طولانی مدت روی تمام نمونهها و تولیدات، اثرگذار خواهد بود.شما مشتريان گرامى مىتوانيد با مراجعه به سایت فروشگاه BBshop برای سفارش قطعات بنز خود اقدام کنید و در سريع ترين زمان ممكن و با مناسب ترين قيمت تایر مورد نظر خود را با ضمانت اصالت كالا تهيه فرماييد.
این مدیر ارشد بنز، اعلام کرده که در آیندهای نه چندان دور به معرفی سه عضو جدید از محصولات شرکتش میپردازد که شامل خودروی هوشمند و یک خودرو با سامانه هیدروژنی میشود.شما می توانید به مقاله مقایسه امکانات هوشمند بنز و بی ام و در قسمت وبلاگ بی بی شاپ مراجعه فرمائید.
رقابت بنز و بی ام و در میزان فروش
در طول سال2016، 2,083,888 دستگاه خودرو با نشان مرسدس بنز در سراسر جهان فروخته شد. که از این تعداد حدود 900 هزار دستگاه در اروپا، 472 هزار دستگاه در چین و 340 هزار دستگاه در آمریکا به فروش رفته است.
در طرف دیگر، باواریاییها ادعا میکنند گروه بی ام و آمار فروش بهتری داشته و شایسته عنوان پرفروش ترین برند لوکس است. مسالهای که باعث این اختلاف شده، به معیار اندازهگیری میزان فروش مربوط میشود.
اگر بصورت جداگانه آمار فروش مورد بررسی قرار گیرد، خواهیم دید که مرسدس بنز با فروش 2,083,888 دستگاه خودرو، با اختلاف بسیار زیادی جلوتر از بی ام و با آمار فروش 2,003,359 قرار گرفته است. این اختلاف زیاد به دلیل موفقیت چشمگیر مرسدس در ارایه مدلهای زیبا و مدرن حاصل شده است.برای آگاهی کامل هم می توانید با کارشناسان فروشگاه بی بی شاپ در تماس باشید.
جبران عقب ماندگی بی ام و با متسل شدن به مینی و رولزرویس
بی ام و برای جبران این عقب ماندگی به آمار فروش کلی گروه – که شامل برندهای زیر مجموعه مثل مینی و رولزرویس نیز میشود – متوسل شده تا به هر ترتیب ممکن خود را پرفروش ترین برند لوکس جلوه دهد.
البته چنانچه بصورت کلی آمار فروش این دو گروه را مقایسه کنیم، خواهیم دید که برتری از آن گروه بی ام و است. در سال 2016 فروش محصولات مینی با رشد 21 درصدی به رقم 360,233 دستگاه رسیده که قابل مقایسه با فروش بسیار کمتر خودروهای برند اسمارت – حدودا 140 هزار دستگاه – نیست.
علاوه بر این برای برتری هر چه بیشتر باواریاییها، باید فروش 4,011 دستگاه خودروی رولزویس را نیز به حساب گروه بی ام و بگذاریم. در صورت مقایسه کلی، گروه بی ام و موفق به فروش 2,367,603 دستگاه خودرو در دوازده ماه سال 2016 شده؛ در حالیکه گروه مرسدس-بنز در همین مدت 2,228,367 دستگاه خودرو فروخته است.برای دارا بودن اطلاعات بیشتر می توانید وبلاگ BBshop را مطالعه نمایید.
از سال 2005 تاکنون بی ام و به لحاظ فروش همواره بالاتر از مرسدس بنز قرار گرفته بود. در سال 2011 و پس از آنکه آئودی بعد از بی ام و در جایگاه دوم قرار گرفت. مقامات دایملر احساس خطر کرده و سیاستهای جدیدی را اتخاذ کردند. بر اساس این سیاستها مرسدس بنز باید تا سال 2020 به عنوان پرفروش ترین برند لوکس تبدیل میشد. اما ظاهرا آنها جلوتر از برنامه حرکت کرده و چهار سال زودتر به این عنوان دست پیدا کرده اند.برای آگاهی بیشتر به سایت motor1 سر بزنید.