خودروهای کاربردی لوکس! محصولاتی که هیچ کس به خوبی آلمانیها نمیسازدشان! اما کدام یک بهترین است؟ بنز یا بی ام و؟! کمتر علاقهمندی به دنیای خودرو است که با خودروهای آلمانی آشنایی داشته باشد و تا به حال عبارات بالا را از ذهن نگذرانیده باشد. مقایسه مرسدس بنز E250 و بی ام و 528i (سری 5 و E Class)، از جمله محبوبترین و پرفروشترین محصولات دو خودروساز مطرح و با قدمت آلمانی یعنی بی ام و مرسدس بنز هستند و در بیشتر نقاط جهان طرفدارانی پرشمار دارند.
خودروهای یادشده از سال 2011 به مدت 5 سال به بازار ایران راه یافتند و در حوالی سال 2014 نسخههای Face Lift هر دو خودرو به این بازار عرضه شده است.
عرضه به بازار و مقایسه مرسدس بنز E250 و بی ام و 528i
در مقایسه مرسدس بنز E250 و بی ام و 528i باید گفت نسل چهارم مرسدس بنز کلاس E، در سال 2009 معرفی شده است. در سال 2014 مورد Face Lift قرار گرفت. پیش از وضع قانون منع واردات خودروهای لوکس، این خودرو در مدلهای E200، E300 و E350 ساخت سال 2011 تا 2013 با موتورهای چهار سیلندر توربوشارژ و شش سیلندر تنفس طبیعی وارد بازار ایران شد. پس از آن نیز مدلهای E200 و E250 با چهرهای بازآراییشده و مجهز به موتور چهار سیلندر توربوشارژ راه خود را به این بازار باز نمودند. خودرو مورد بررسی در این مقایسه، پرطرفدارترین مدل کلاس E در بازار ایران یعنی نسخه سدان مدل E250 با کد اتاق W212 است.
مقایسه مرسدس بنز E250 و بی ام و 528i و نسل ششم بی ام و سری 5
از سوی دیگر، نسل ششم بی ام و سری 5 نیز تقریبا همزمان با دیگر رقیب آلمانیش معرفی شده و از سال 2011 تا 2016 به بازار ایران عرضه شد. نسخه 523i با پیشرانه شش سیلندر تنفس طبیعی و نیز نمونههای 520i و 528i با موتور چهار سیلندر از جمله خودروهای سری 5 بی ام و بودند که در این سالها به کشورمان راه یافتند. از این میان مدل 528i با کد اتاق F10 با سطح تجهیزات بالاتر و قابلیتهای حرکتی بهتر، پرطرفدارترین مدل بی ام و سری 5 و رقیب اصلی مرسدس بنز E250 در ایران بوده که در این مقایسه مورد بررسی قرار گرفته است. شایان اشاره است که این اتاق نیز در سال 2014 دستخوش Face Lift جزئیتری نسب به رقیب خود شده است.
طراحی خارجی و مقایسه مرسدس بنز E250 و بی ام و 528i
مرسدسبنز در فیس لیفت اتاق W212 جسورانه عمل کرده و بخشی از بازآرایی را به تیز و برجسته کردن خطوط و شمایل کلی خودرو اختصاص داده است. چراغهای تمام الایدی انطباقپذیر جلو با گرافیکی پر از جزئیات که با وجود تبدیلشان از دوتکه به یکتکه، هنوز نمای “چهارچشم” E Class را تداعی میکند، به همراه جلوپنجرهای کاملا بزرگ با خطوط افقی و نشان ستاره بنز در میان آن که دوربین جلو خودرو نیز در زیر آن قرار دارد، چهرهای به مراتبتر زیباتر از پیش به اتاق W212 بخشیدهاند. همچنین سپر جلو تغییراتی اساسی را به خود دیده است و بویژه در نسخههای مجهز به نمونه AMG با ورودیهای بزرگ هوا و بدون پرژکتورهای جلو، اندازهای از حس قدرت و خشونت به بیننده انتقال مییابد.
چرخهای بزرگ مرسدسبنز کد اتاق W212
چرخهای بزرگ خودرو بویژه در نمونههایی که مجهز به رینگهای 18 اینچی AMG هستند، به خوبی فضای گلگیر را پر نموده و با پنج پره دوتایی، زیبایی نمای جانبی را دوچندان کردهاند. در کنار آن، خط برجستهای که از میانه گلگیر جلو آغاز و پس از عبور از دستگیره دربهای جانبی به درب باک ختم شده است نیز تا اندازهای از سادگی و یکنواختی این بخش میکاهد.
نمای عقبی مرسدس بنز کلاس E کد اتاق W212
نمای عقبی مدل E250 به اندازه بخش جلو بر مولفه اسپرتی خودرو اصرار نمیورزد. در این نما چراغهای دوتکه بزرگی دیده میشوند که بر روی گلگیرهای عقب امتداد یافته و گرافیکی بروزتر از نمونههای پیش از فیسلیفت ارائه میدهند. همچنین تغییرات عمده در سپر عقب، روح تازهای به بخش پشتی خودرو دمیده و بویژه در نمونههای AMG با سراگزوزهایی بزرگ، نمایی چشمنواز در برابر دیدگان بیننده قرار میدهد.
Angle Eye در بی ام و
در سوی دیگر، بی ام و نماینده خود را با رویکردی هیجانانگیزتر به میان فرستاده است. جلوپنجره سنتی بی ام و با خطوط عمودی و نیز چراغهای ای ای دی مجهز به فناوری تطبیقپذیری بی ام و (BMW Adaptive LED) که به چشم فرشته (Angle Eye) شهرت یافتهاند، نخستین بخشهایی از نمای روبرویی اتاق F10 بی ام و سری 5 هستند که در نسل ششم توجه را به خود جلب مینمایند. شایان اشاره است که فناوری تطبیقی یادشده در نمونههای تولید پس از سال 2014 بکار گرفته شده است. دو خط که از اطراف نشان بی ام و بر روی نوک کاپوت خودرو به بالا امتداد یافتهاند، در کنار برجستگیهای دو سمت درب موتور، بر تداعی پیکری عضلانی در نمای جلو، دامن میزنند.
چرخهای بی ام و 528i
چرخهای بی ام و 528i بسته به سطح آپشن مجهز به رینگهای 17 تا 19 اینچی است که بویژه پرههای بکاررفته در نمونه 19 اینچی نسخه M، نقش پررنگی در جذابیت نمای جانبی ایفا میکنند. خط شخصیت کشیدهای که از میانه گلگیر جلو آغاز و تا چراغهای عقب امتداد یافته، در کنار قطعه تزئینی آبششگونهای که بر روی گلگیر جلو طراحی شده است و همچنین زاویه زیبای ستون C در خودرو که به نام پیچخوردگی هافمایستر (Hofmeister kink) شناخته میشود، از المانهای بصری قابل توجه نمای کنار خودرو هستند. در این بخش یکپارچهشدن چراغ راهنمای جانبی با آینه بغل نیز از جمله بروزرسانیهایی است که در نسخههای Face Lift با سال ساخت 2014 به بعد، دیده میشود.
طراحی نمای عقبی بی ام و سری 5
طراحی نمای عقبی بی ام و سری 5 در هماهنگی کامل با بخش جلو انجام شده و حال و هوایی اسپرت دارد. در نسخههای بازآراییشده پس از سال 2014، شبرنگهای نواریشکل قرمزرنگی که در نزدیکی چراغهای دوتکه و بزرگ عقب و در امتداد لبه پایینی درب محفظه بار طراحی شدهاند، بر تمایز نمای عقب خودرو افزودهاند. گفتنی است که دربهای جانبی، درب محفظه موتور و گلگیرهای اتاق F10 بی ام و، از آلیاژهای آلومینیوم ساخته شدهاند که بعضا منجر به دشوارشدن فرایند صافکاری بدنه خودرو میشود.
فضای داخلی مرسدس بنز کلاس E کد اتاق W212
مرسدس بنز در طراحی داخلی اتاق W212، توجه به آسایش، جنبههای لوکس و ارگونومی را سرلوحه کار قرار داده است. در بخش بالایی میان داشبورد یک نمایشگر چندمنظوره هفت اینچی بکار رفته است که نمایش دید 360 درجه پیرامون خودرو، نمودارهای مصرف سوخت، راهنمای کاربری خودرو، تنظیمات مربوط به ماساژور صندلی و … از جمله کاربردهای آن هستند. بر روی نوار میانی داشبورد و در زیر نمایشگر یادشده، دریچههای ذوزنقهشکل تهویه مطبوع به همراه ساعت کلاسیک و آنالوگ مربعیشکل میانشان قرار دارند که همگی بر روی یک قاب یکپارچه جانمایی شدهاند.
کنترل سامانه صوتی مرسدس بنز کلاس E کد اتاق W212
دکمههای مربوط به کنترل سامانه صوتی که بسته به سطح آپشن خودرو توسط 15 بلندگوی Bang & Olufsen BeoSound پشتیبانی میشود، در قسمت زیرین دریچههای تهویه مطبوع قرار دارد و اندکی پایینتر از آن، ردیفی از کلیدهای مربوط به کنترل گرمکن و سردکن صندلی در سه حالت، پرده برقی شیشه عقب، فلشر، انتخاب وضعیت اقتصادی و حسگرهای پارک قرار گرفتهاند. در پایینترین بخش میانی داشبورد نیز پنل کنترل مربوط به تهویه مطبوع چهارکاناله خودرو قرار گرفته است.
ترمز پارک با فشردن یک پدال پایی که در سمت چپ برای آن در نظر گرفته شده است، درگیر و با کشیدن اهرم پیشبینی شده بر روی داشبورد در همان سمت آزاد میگردد. در بخش کنسول میانی، کلیدهای مربوط به تنظیم کمکفنرهای خودرو (Sport و Comfort)، تنظیم ارتفاع خودرو و تنظیم کارکرد قوای محرکه (Sport، Manual و Eco) قرار دارند.
غربیلک فرمان در مرسدس بنز کلاس E کد اتاق W212
غربیلک فرمان در اتاق W212 بنز به شکل سهشاخه طراحی شده و امکان تنظیم الکتریکی آن به چهار جهت وجود دارد. دستک انتخاب دنده در این خودرو در بخش پشت فرمان کارگذاری شده است و پدالهای تعویض دستی دنده نیز در دو سمت پشت فرمان در دسترس راننده قرار دارند. همچنین کنترل چراغهای راهنما، انتخاب وضعیت نور بالا و برفپاککن در این خودرو، همگی بر روی اهرم سمت چپ فرمان یکپارچه شدهاند. همچنین وظیفه کنترل سامانههای کروز کنترل و محدودکننده سرعت به اهرم جداگانهای در سمت چپ فرمان سپرده شده است.
جلو آمپر مرسدس بنز E250
جلو آمپر بنز E250 در نسل چهارم از سه دایره اصلی تشکیل شده است. که دایره بزرگتر مرکزی سرعت خودرو را به صورت آنالوگ نشان میدهد. در بخش میانی این دایره، یک صفحه نمایش دیجیتالی جانمایی شده است که افزون بر نمایش دادههایی چون وضعیت دنده، اطلاعات کامپیوتر سفری، دمای محیط بیرون و …، امکان کنترل و تنظیم بسیاری از سامانههای خودرو همچون تلفن، بلوتوث، رادارها، کنترل پایداری و … را به راننده میدهد. وظیفه اصلی دایره سمت راست جلوآمپر، نمایش دور موتور بوده است. و همچنین دایره سمت چپ اندازه سوخت موجود در باک و دمای مایع خنککننده را به نمایش میگذارد.
نمایشگرها در پشتسری صندلیهای جلو بنز E250
نمایشگرهای جانماییشده بر روی پشتسری صندلیهای جلو بنز E250 و دستگاه پخش لوح فشرده تعبیهشده است. که در میان بخش جلویی نشیمن صندلیهای عقب بسته به سطح آپشن، پرده سایهبان شیشههای جانبی (دستی) و شیشه اصلی عقب (برقی) و همچنین دریچهها و کلیدهای کنترل تهویه از جمله امکاناتی هستند که مرسدسبنز در این نسل از مدل E Class، برای آسایش سرنشینان عقب در نظر گرفته است. همچنین سقف پانوراما در بخش جلو و عقب خودرو که پوشش آن با جیر روکش شده است. به دلبازتر شدن فضای داخلی، کمک شایانی کرده است. صندوق عقب خودرو نیز با گنجایش 540 لیتری در نظر گرفتهشده، ظرفیت بارگیری اندکی بیشتر از رقیب خود در اختیار قرار میدهد.
طراحی بخش داخلی بی ام و 528i
در سوی دیگر، طراحی بخش داخلی بی ام و 528i از کاراکتر هیجانانگیز خودرو پیروی میکند. محل نمایشگر 10.2 اینچی مربوط به سامانه چندرسانهای خودرو در میانه بالایی داشبورد در نظر گرفته شده است. و در زیر آن دریچههای تهویه مطبوع جانمایی شدهاند که کلید کنترل فلشر نیز در میانشان قرار داده شده است. ویژگی جالب توجه در این بخش، وجود دکمههای تنظیم دمای مستقل دریچههای میانی تهویه مطبوع در جلو و عقب است. که امکان کاستن از سرمای جریان هوایی را که با صورت سرنشین برخورد میکند، برای وی فراهم میسازد.
کلیدهای کنترل سامانه صوتی Harman Kardon مجهز به 16 بلندگو، کمشمار و ظریف طراحی شده است. و در نوار باریکی زیر دریچههای میانی تهویه مطبوع جایگذاری شدهاند. سامانه تهویه مطبوع بی ام و سری 5 از نوع چهار کاناله خودکار بوده است. و کلیدهای کنترلی و نمایشگر مربوط به آن به همراه کلیدهای کنترل گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، در پایینترین بخش میانی داشبورد قرار گرفتهاند. شایان اشاره است که بسته به سطح آپشن خودرو، صندلیهای جلو در اتاق F10 مجهز به ماساژور نیز هستند.
دستهدنده بی ام و 528i
در سمت چپ دستهدنده بی ام و 528i، کلیدهای کنترل سامانه پایداری خودرو که بی ام و آن را DSC نامیده است قرار دارد. و نیز انتخاب وضعیت سامانه کنترل دینامیک رانندگی (BMW Dynamic Drive Control) در حالتهای SPORT+، SPORT، COMFORT و ECO PRO قرار گرفتهاند. کلیدهای کنترل نمایش دوربین دید جانبی خودرو، غیرفعالسازی حسگرهای پارک خودرو، ترمز پارک الکتریکی و نیز نگهدارنده خودکار خودرو (Auto Hold) هستند که در اطراف دسته دنده اتاق F10 بی ام و دیده میشوند. همچنین در کنار این بخش، کلیدها و موس مربوط به کنترل سامانه iDrive بی ام و قرار گرفته است. گفتنی است که امکان گزینش تنظیمات پرشماری مربوط به ناوبری، اطلاعات خودرو و … در این سامانه در دسترس کاربر قرار گرفته است.
گزینش رنگ نورپردازی داخلی بی ام و 528i
یکی از تنظیمات جالب توجه در این بخش، گزینش رنگ نورپردازی داخلی خودرو (Ambient Light) به سفید (Modern Light) و قرمز (Classic Light) است. رابط کاربری سریع، ساختاربندی مناسب منوها، گرافیک پذیرفتنی و قابلیتهای بروزرسانی مناسب از جمله برتریهای سامانه iDrive است.
داشبورد بی ام و سری 5
در بخش سمت چپ داشبورد بی ام و سری 5، کلیدهای مربوط به کنترل چراغهای خارج خودرو قرار دارد. و در زیر آن چند کلید مربوط به فعالسازی رادار حرکت در بین خطوط، رادار نقطه کور، رادار تشخیص فاصله با خودروهای جلویی، سامانه دید در شب و نمایشگر بر روی شیشه (Head Up Display) قرار گرفتهاند. بسته به سطح آپشن خودرو ممکن است شمار کلیدهای این بخش متفاوت باشد.
جلو آمپر در بی ام و 528i
جلو آمپر در بی ام و 528i دیجیتالی است. و اطلاعات اصلی سرعت خودرو، دور موتور، اندازه سوخت باقیمانده و دمای مایع خنککننده را در چهار دایره به نمایش میگذارد. رنگهای زمینه و شیوه نمایش دادهها در این جلو آمپر متناسب با وضعیت رانندگی گزینششده و شب و روز، دیگرگون میشود. گرافیک طراحیشده برای این جلو آمپر زیبا و پذیرفتنی است. و تاکید مناسبی بر هر دو جنبه فناوری مدرن و القای حس هیجان دارد.
صفحه نمایش در بی ام و 528i
بی ام و در بخش سرنشینهای عقب 528i، امکاناتی مشابه رقیب خود E250 ارائه میدهد. بر روی پشتسری صندلی جلو، صفحه نمایشی برای سرنشین عقب نصب شده است. که افزون بر تماشای محتوای چندرسانهای، امکان تنظیم برخی کارکردها را به کاربر میدهد. پرده دستی شیشههای جانبی و لچکیهای عقب به همراه پرده الکتریکی شیشه عقب که کلید کنترل آن بر روی درب سمت راننده قرار دارد. سرنشینان عقب خودرو را از تابش مستقیم نور آفتاب حفظ میکند. همچنین دستگاه پخش لوح فشرده برای سرنشینان عقب در این خودرو در انتهای کنسول میانی و زیر دریچههای تهویه عقب نصب شده است. سقف خودرو نیز بسته به سطح آپشن از نوع پانوراما و یا مجهز به سانروف است.
صندوق عقب بی ام و 528i
صندوق عقب بی ام و 528i فضای باری در حدود 520 لیتر در اختیار قرار میدهد. درب این صندوق بسته به سطح آپشن به سه شکل به صورت الکتریکی باز و بست می شوند. و افزون بر بستن درب صندوق، امکان قفل نمودن تمامی دربهای خودرو از طریق کلید تعبیهشده بر لبه درب محفظه بار فراهم است.
کارایی مرسدس بنز E Class
مرسدس بنز E Class همچون ظاهرش، سواری باوقار و معقولی به کاربر هدیه میدهد. کمکفنرهای تطبیقی با فناوری Airmatic بکاررفته در این مدل بسته به سطح آپشن، متناسب با وضعیت رانندگی گزینششده گستره وسیعی از نرمی و سفتی تعلیق خودرو را در اختیار قرار میدهند. گفتنی است که این سامانه در وضعیت Comfort به خوبی ضربات ناشی از ناهمواریهای مسیر را مستهلک ساخته و آرامشی مثالزدنی برای سرنشینان فراهم میکند.شما عزیزان می توانید با مراجعه به سایت فروشگاه BBshop برای سفارش آنلاین قطعات benz خوداقدام نمایید و در سريع ترين زمان ممكن و با مناسب ترين قيمت قطعات مورد نظر مرسدس بنز E کلاس خود با کد اتاق W212 را با ضمانت اصالت كالا تهيه فرماييد.
موتور توربوشارژ مرسدس بنز
موتور توربوشارژ دو لیتری E250 با کد M274 که بیشینه توان و گشتاوری در حدود 211 اسب بخار و 350 نیوتونمتر به دست میدهد. به وسیله یک جعبهدنده خودکار 7 سرعته G-Tronic پشتیبانی شده است. و عملکرد درخوری از خود نشان میدهد. سامانههایی چون توقف / حرکت خودکار (Auto Stop Start)، رادار تشخیص عابر پیاده و ترمز اضطراری، از جمله سامانههای کمکراننده بکارگیریشده در این خودرو بسته به سطح آپشن هستند.
کارایی بی ام و 528i
در سوی دیگر، بی ام و 528i بنا به کاراکتر اسپرت تعریفشده، سواری خشکتری ارائه میدهد. با این وجود، شاسی فولادی خودرو و طراحی ویژه سامانه تعلیق آن در خلال مانورهای رانندگی و جادههای پیچدرپیچ عملکردی درخور به نمایش میگذارند. موتور سری 5 در نسل ششم از نوع M20 مجهز به فناوریTwin Power Turbo بوده که بیشینه توان و گشتاوری در حدود 241 اسب بخار و 350 نیوتونمتر در اختیار میگذارد. با همراهی جعبهدنده ZF هشتسرعته خودکار Step Tronic، واکنش مناسبی به فشردن پدال گاز توسط راننده نشان داده است. از این دیدگاه وضعیتی بهتر از رقیب خود پیدا میکند.شما عزیزان می توانید با مراجعه به سایت فروشگاه BBshop برای سفارش آنلاین قطعات BMW خوداقدام نمایید و در سريع ترين زمان ممكن و با مناسب ترين قيمت قطعات مورد نظر بی ام و 528i خود را با ضمانت اصالت كالا تهيه فرماييد.
جمعبندی
به طور کلی میتوان گفت هر دو خودرو در سبک خود از مهندسی تحسینبرانگیزی برخوردار بوده و رضایت کاربر را جلب مینمایند. چنین به نظر میرسد. در بخش طراحی خارجی، مرسدسبنز بیشتر بر شاخصههای وقار و صلابت خودرو و بی ام و بر جنبههای هیجان و قدرت تاکید داشتهاند. این موضوع در بخش داخلی نیز تکرار میشود. و نمای عمودی داشبورد به همراه المانهای مربعیشکل بکاررفته در طراحی آن سبب میشوند که بنز در این بخش در برابر بی ام و کمی قدیمی به چشم برسد. بنابراین میتوان گفت چهره خشنتر و عضلانیتر سری 5 در خارج و طراحی مدرنتر و اسپرتتر در داخل آن، گرایش رانندگان کمسن و سالتر به این خودرو را نسبت به بنز W212 بیشتر میکند.
مقایسه مرسدس بنز E250 و بی ام و 528i از لحاظ تجهیزات رفاهی و ایمنی
از دیگرسو از دیدگاه تجهیزات رفاهی و ایمنی هر دو خودرو در سطحی تقریبا برابر قرار گرفته اند. بسته به سطح آپشن خودرو، در برخی موارد امکانات کمتر یا بیشتری در اختیار قرار میدهند. در مقایسه این دو خودرو از منظر سواری و تواناییهای حرکتی هر دو خودرو عملکرد بسیار خوبی نشان میدهند. با این وجود بنز E 250 سواری نرمتر و آرامشبخشتری نسبت به رقیب خود دارد. در مقابل سری 5 بی ام و در کنار مانورپذیری اندکی بهتر، چابکی بیشتر و هماهنگی بهتری از موتور و جعبه دنده نشان میدهد. رضایت بیشتری برای عاشقان شتاب و سرعت فراهم میکند. با این حال از دیدگاه مصرف سوخت در جایگاه پایینتری در برابر مرسدس بنز E250 قرار میگیرد.
عرضه دیرهنگام بنز E250 به بازار خودرو ایران
مسائل گوناگونی مانند عرضه دیرهنگام بنز E250 به بازار خودرو ایران و نیز سیاستهای بازاریابی و فروش سبب شده است. که فروش کمتری در برابر بی ام و 528i تجربه کرده و پیرو آن بازار خرید و فروش ضعیفتری داشته باشد. از دیگرسو، خدمات پس از فروش گستردهتر و قطعات یدکی و افترمارکت در دسترستر بی ام و، جذابیت و بیشتری به همراه داشته است. این خودبهخود منجر به خاصتر شدن مرسدس بنز و بالاتر قرار گرفتن سطح قیمتگذاری آن شده است.
در پایان، ضمن مرور ویژگیهای فنی دو خودرو، شما بگویید که کدام یک را برمیگزینید؟ اگر تجربهای از دو محصول دوستداشتنی بنز و بی ام و دارید، با بی بی شاپ و دیگر دوستداران این دو برند به اشتراک بگذارید.
برای آگاهی بیشتر در مورد این دو خودرو به سایت automaniac سر بزنید.