1- بررسی پدیده ناک یا کوبش در موتورهای بنز و بی ام و 
احتراق با ناک یا کوبش احتراق مناسب
عوامل ایجاد ناک یا کوبش در موتورهای بنز و بی ام و 
اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به صداهای خودرو بنز و بی ام و خود و به خصوص موتور آن اهمیت می‌دهید باید به این تغییر توجه کرده باشید که با نزدیک شدن به فصول گرم سال یا افزایش دمای محیط کارکرد موتور پدیده‌ای که در بیشتر موتورهای احتراق داخلی اتفاق می‌افتد، تشدید می‌شود، به طوری که اثر آن به صورت صدای ریختن یا برخورد قاشق و چنگال بروز می‌کند. نام این پدید ناک یا کوبش است. ناک یا کوبش به پدیده خود اشتعالی سوخت گفته می‌شود که بعد از ایجاد جرقه و شکل گرفتن اولین جبهه شعله در موتور صورت می‌گیرد. در تعریف دقیق‌تر با شروع شعله از سمت شمع، فشار در محفظه احتراق بالا رفته و اگر در ناحیه‌ای از محفظه احتراق فشار و دما به حدی رسیده باشد که سوخت مشتعل شود، ممکن است موج فشاری دیگری برخلاف موج فشاری ایجاد شده توسط شمع ایجاد شود و زمان بندی بیشینه فشار محفظه احتراق، در موتور دچار اختلال گردد. هر چه دمای محیط کارکرد موتور بالاتر باشد احتمال وقوع پدیده ناک یا کوبش بیشتر است به طوری که اکثر صاحبان خودروهای بنز و بی ام و در فصول گرم از این پدیده شکایت دارد. ناک یا کوبش جزو پدیده‌های ذاتی در همه موتورهای احتراق داخلی است. آن چیزی که مهم است شدت این پدیده و عامل ایجاد آن است، تا آنجا که ممکن است کاملا بی اهمیت باشد یا اینکه حتی بتواند اثرات مخربی بر موتور خودروی ‌شما بگذارد. عوامل متعددی در ایجاد یا تشدید این پدیده تاثیر گذار هستند. از جمله مهم ترین عوامل می‌توان به عناوین زیر اشاره کرد:
2- سوخت با کیفیت مناسب 
سوخت با کیفیت مناسب
می‌توان اصلی ترین عامل ایجاد ناک یا کوبش را در موتورهای احتراق داخلی سوخت با عدد اکتان پایین معرفی کرد. این که سوختی با کیفیت است یا نه، به سنجش مشخصه‌های زیادی وابسته است. اما برای پدید ناک یا کوبش پایین بودن عدد اکتان به منزله سوخت بی کیفیت است. عدد ناک مشخص کننده مقاوت سوخت در برابر خود اشتعالی است به طوری که هر چه این عدد بالاتر باشد مقاومت سوخت در برابر خود اشتعالی بیشتر است.
 در خودروهای پیشرفته مانند بنز و بی ام و که معمولا از موتورهایی بروز و با عملکرد بالا استفاده می‌کنند به دلیل بالا بردن راندمان موتور طراحان ناچار به افزایش نسبت تراکم هستند که این مسئله مشتریان را مجبور به استفاده از سوخت با عدد اکتان بالاتر خواهد کرد. برای اطمینان از عدد اکتان مناسب سوخت برای موتور خودروی خود باید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کرده و از سوخت مناسب استفاده کنید. با این حال استفاده از بهترین سوخت در دسترس یا استفاده از ترکیبات استانداردی که باعث افزایش عدد اکتان سوخت داخل باک می‌شود همیشه توسط متخصصین برای جلوگیری از ناک یا کوبش و افزایش عمر موتور توصیه می‌شود. کیفیت سوخت در ایران نسبت به کشورهای اروپایی بسیار پایین‌تر است و این موضوع اهمیت استفاده از اکتان بوستر را برای خودروهای بنز و بی ام و بیش از پیش نشان می‌دهد. اگر به سلامت موتور خودروی بنز و بی ام و خود اهمیت می‌دهید می‌توانید با مراجعه به فروشگاه BBShop اکتان بوستر مناسب موتور بنز و بی ام و خود را پیدا کنید.
3- شمع و زمان بندی جرقه‌ی آن 
از آنجا که عمده موتورهای احتراق داخلی در خودروهای امروزی از چهار فرآیند اصلی مکش، تراکم، احتراق و تخلیه تشکیل شده‌اند، وجود زمان‌بندی مناسب در جرقه زنی امری ضروری است. برنامه‌ریزی این زمان بندی توسط ای سی یو یا همان کامپیوتر موتور صورت می‌گیرد به طوری که با توجه به بازتاب‌هایی که از سنسورهای مختلف موتور دریافت می‌کند به تنظیم این زمان‌بندی می‌پردازد. در اکثر مواقع با تاخیر در زمان جرقه زنی توسط ای سی یو این مشکل تا حدودی برطرف می‌شود. پس هرگونه خطا یا عدم فعالیت مناسب در ای سی یو موتور می‌تواند این زمان بندی را دچار اختلال کند. از طرف دیگر استفاده از شمع مناسب می‌توان از رخدادن پدیده ناک یا ضربه در موتور خودروی شما جلوگیری کند. شمع موتور باید کاملا بر طبق مشخصات اعلامی سازنده موتور انتخاب شود و زمان مناسب تعویض گردد. استفاده از شمع نامناسب ممکن است باعث کاهش یا افزایش زمان تاخیر در جرقه‌ی شمع شود که همین امر زمان‌بندی کلی جرقه‌ را با اختلال مواجه خواهد کرد.
4- نسبت مخلوط مناسب سوخت و هوا
فیلتر سوخت بنز و بی ام و 
کاهش سوخت پاشیده شده نسبت به هوای وارد شده، می‌تواند باعث افزایش دمای گازهای حاصل از احتراق و به طبع آن دمای محفظه احتراق و اجزای آن شود. ایجاد اختلال در سامانه سوخت‌رسانی باعث کاهش سوخت پاشیده شده خواهد شد. از آنجا که مسیر سوخت رسانی در خودرو از چندین قطعه تشکیل شده است خرابی یا ایجاد اختلال در هر کدام از قطعات می‌تواند این نسبت را بر هم بزند. یکی از قطعات مهم فیلتر سوخت است و دیگری انژکتور است، که با تعویض اولی می‌توان از خرابی دومی جلوگیری کرد. از آنجا که بنزین ایران حاوی ناخالصی‌های فراوانی است، فیلتر سوخت می‌تواند تاثیر به سزایی در کاهش صدمات به موتور خودروهای بنز و بی ام و شوند. از طرف دیگر فیلتر هوا برای خودروهای مدرنی نظیر بنز و بی ام و نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. می‌توانید هر دو این محصولات را برای بالا نگه داشتن عملکرد و سلامت موتور خودروی خود از فروشگاه BBShop جستجو کنید. 
همچنین ای سی یو یا کامپیوتر خودرو نیز در ایجاد نسبت سوخت به هوای مناسب نقش اساس بازی می‌کند، به طوری که با استفاده از سنسورهایی که در مسیر تبادل گاز (مسیر فرآیند مکش و تخلیه) میزان هوای ورودی محاسبه می‌شود، هرگونه اختلال در این محاسبه از سمت ای سی یو باعث بر هم خوردن این نسبت می‌شود. در زمان رخدادن ناک یا کوبش ای سی یو به شرط مناسب بودن دیگر شرایط با افزایش نسبت سوخت به هوا باعث کاهش دمای گازهای حاصل از احتراق و در نتیجه کاهش دمای محفظه احتراق می‌شود و به این ترتیب از وقوع ناک‌های بعدی جلوگیری می‌کند.
5- سنسورها
سنسور ناک یا کوبش و جایگاه آن
همان طور که گفته شد ای سی یو یا کامپیوتر موتور برای تعیین میزان مناسب پاشش و زمان بندی صحیح جرقه، از مجموعه‌ای از سنسورها در موتور استفاده می‌کند. خرابی یا اختلال در عملکرد هر کدام از این سنسورها می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر عملکرد موتور و به خصوص پدیده ناک یا کوبش داشته باشد. یکی از این سنسورها که ای سی یو را در تشخیص وجود یا عدم وجود ناک یاری می‌کند سنسور ناک یا کوبش است که بر روی بلوک سیلندر در کنار محفظه احتراق نصب می‌شود. سنسور بعدی که وظیفه سنجش میزان هوای ورودی به موتور را بر عهده دارد سنسور مپ نام دارد. این سنسور در ابتدای مسیر مکش قرار می‌گیرد با اندازه گیری فشار و دمای هوای ورودی حجم هوای مکش شده توسط موتور را تخمین می‌زند و به ای سی یو می‌فرستد. سنسور اکسیژن، سنسور بعدی است که میزان سوخت پاشیده شده توسط انژکتورها را به ای سی یو گزارش می‌کند. این سنسور در مسیر تخلیه و قبل از کاتالیست قرار دارد.
6- بار موتور
افزایش فشار کاری بر روی موتور از دیگر عوامل تشدید کننده پدیده ناک یا کوبش است. راننده با شناخت موتور خود می‌تواند با کنترل باری که موتور وارد می‌کند از ایجاد ناک یا کوبش جلوگیری کند. این امر با کنترل دریچه گاز توسط راننده صورت می‌گیرد، به طوری که راننده در بارهای بالای موتور (مانند سربالایی یا تکمیل ظرفیت حمل خودرو) شتاب کمتری را از موتور خودرو خود درخواست می‌کند. این امر با کاهش باز شدن دریچه و فشار منیفولد هوا صورت می‌گیرد. همچنین صاحب خودرو با چک کردن دوره‌ای قطعات دوار موتور مانند پولی‌ها و تسمه‌ها می‌تواند نقش به سزایی در کاهش بار موتور ایفا کند. قطعاتی مانند کمپرسور کولر، دینام، واتر پمپ و ... می‌توانند با خرابی خود بار اضافی به موتور تحمیل کنند و پدیده ناک یا کوبش را تشدید کنند. 
جمع بندی
صاحبان خودروهای بنز و بی ام و در وحله اول با عمل به دفترچه راهنمای خودرو و سپس توجه به توصیه‌های متخصصان می‌توانند از موتور خود در برابر پدیده ناک یا کوبش مخرب جلوگیری کنند. متخصصان فروشگاه BBShop آماده‌اند تا شما را برای استفاده از محصولات اصلی یاری کنند. استفاده از سوخت مناسب، تعویض به موقع شمع‌ها با نمونه اصلی و مناسب موتور، چک کردن ای سی یو یا کامپیوتر موتور با استفاده از سامانه دیاگ توسط افراد متخصص و حرفه‌ای به منظور شناخت خطاها و رفع آن‌ها، پر کردن به موقع باک خودرو و تعویض به موقع فیلتر و صافی سوخت برای سالم نگه داشتن سامانه سوخت رسانی، بررسی سنسورها، قطعات ادواری و اطمینان از صحت عملکرد آن‌ها و در آخر مدارا کردن با موتور خودروی خود می‌تواند تاثیر بسیار به سزایی در کاهش پدیده ناک یا کوبش مخرب داشته باشد. فروشگاه BBshop با داشتن محصولاتی کاملا اورجینال و قیمت‌هایی مناسب می‌تواند شما را در سلامت نگه داشتن موتور بنز و بی ام و خود یاری کند. همچنین می‌توانید از خدمات سرویس در محل این فروشگاه برای کاهش زمان سرویس خودروی خود استفاده کنید.