بی‌بی مگ

اهمیت سرویس دوره ای خودرو بر طول عمر ماشین

5 ماه پیش
سرویس دوره ای خودرو از آن دست سوژه‌هایی است که رانندگان و مالکان خودرو از نخستین روز خریداری وسیله نقلیه، آگاهانه و یا ناخودآگاه با آن روبرو هستند؛ موضوعی که به ظاهر ساده است، اما با هزینه‌های جاری، پنهان و آشکاری که در راستای بکارگیری از خودرو پرداخت می‌شود، همبستگی مستقیم دارد.
موضوع نگهداری خودرو گستره‌ای وسیع از مفاهیم، روش‌ها، اقدام‌ها و اقلام مصرفی خودرو را در بر می‌گیرد. به فراخور گذشت زمان، پیشرفت فناوری‌ها و گسترش تنوع برندها، مدل‌ها و واریانت‌ها، دستخوش تغییر شده و بر پیچیدگی آن افزوده می‌شود.
از دیگرسو، روزبه‌روز بر شمار اقلام مصرفی خودرو و قطعات یدکی جایگزین با برندها، مدل‌ها و کیفیت‌های مختلف افزوده می‌شود. در کنار دستورالعمل‌های گوناگون بکارگیری آن‌ها، راننده یا مالک خودرو را دچار سردرگمی می‌نماید.
شاید در گذشته‌ای نه‌چندان دور، سرویس خودرو با وجود اهمیت آن، هنوز به چالشی جدی تبدیل نشده بود و ارائه چنین خدماتی نیاز به تخصص چندانی نداشت. اما امروزه به سبب بکارگیری فناوری‌های پیچیده‌تر و گوناگونی‌های بیش‌تر پیش‌رو، مهارت، دانش و تخصص، از الزامات بنیادین سرویس خودرو است.
استفاده از روغن موتور

• چرا خودروهای مرسدس بنز و بی ام‌و به سرویس دوره ای خودرو حساس‌تر هستند؟

سرویس دوره ای خودرو در رابطه با برندهای گران‌قیمت‌تر خودرو، از جمله محصولات دو خودروساز آلمانی صاحب‌نام بی ام‌و و مرسدس‌‌بنز، اهمیتی دوچندان می‌یابد. اگرچه کیفیت قطعات، ملاحظات طراحی و دوام در این خودروها در برابر بسیاری دیگر از برندهای بازار، در سطحی بالاتر قرار می‌گیرد.
اما از آن‌جا که بکارگیری فناوری در خودروهای یادشده در راستای دست‌یابی هرچه بیش‌تر به کارایی بهبودیافته، جهت‌دهی شده است، مرزهای استهلاک و دوام در برابر کیفیت سرویس خودرو، باریک‌تر از خودروهای پایین‌رده‌تر بوده و از این رو، حساسیت این خودروها نسبت به قطعات و اقلام مصرفی خودرو، بویژه در زمینه فنی بالاتر خواهد بود.
دوری از طراحی نابهینه (Over Design) قطعات در راستای کاهش وزن و ملاحظات جانمایی، کمینه‌سازی لقی‌ها (Tolerance) در اجزاء متحرک موتور، بالا بردن نسبت تراکم موتور، افزایش فشار پرخورانی موتور، افزایش دمای احتراق و … نمونه‌هایی از رویکردهای فناورانه‌ای هستند.
با مهندسی محصول خودروسازان پیشگامی همچون بی ام‌و و مرسدس‌بنز به واسطه در اختیار داشتن دانش و فناوری و نیز انتظار بالای مشتری، در راستای افزایش بازدهی و کارایی، کاهش مصرف سوخت و کاستن از آلایندگی و به طور کلی کارکرد بهینه، آمیخته شده و به فراخور آن، حساسیت کارکرد صحیح، دوام و عمر مفید خودرو به نوع و کیفیت قطعات و اقلام مصرفی خودرو را بالا برده‌اند.
از سویی دیگر، هزینه‌های گزاف تعمیر و دسترسی کم‌تر به قطعات یدکی و تعمیرکاران متخصص محصولات مرسدس‌بنز و ب‌ام‌و در کشور، بیش از پیش بر اهمیت موضوع نگهداری، سرویس خودرو و بکارگیری مواد و اقلام مصرفی اصلی خودرو مطابق الزامات خودروساز می‌افزایند؛ چرا که آسیب به چنین خودروهایی می‌تواند راننده یا مالک آن را با چالش‌هایی جدی مواجه سازد.

• مواد و قطعات مصرفی در خودروهای بنز و بی ام‌و

در جهان هستی، هیچ چیز جاودان و فناناپذیر نبوده و هر چیز در حال تغییر و دیگرگونی است. قطعات و مواد بکاررفته در محصولی چون خودرو نیز از این اصل انکارناشدنی جدا نبوده است. بسته به کاربرد و انتظار، می‌توان عمری را برای هر یک در نظر گرفت که با به‌سرآمدن آن، می‌بایست تعمیر یا تعویض شوند.
بنابراین اگرچه نمی‌توان از این نگاه مرز مشخصی میان قطعات و مواد بکاررفته در خودرو تعیین نمود، اما به طور معمول، قطعات یا مواد بکاررفته در خودرو که دارای عمر کوتاه‌تری بوده و با در نظر گرفتن هزینه‌های مادی و زمانی، تعویض آن‌ها به صورت دوره‌ای (در بازه‌های زمانی یا پیمایش‌های مشخص) توصیه می‌شود، اقلام مصرفی خودرو می‌گویند.
شماری از این اقلام، دربرگیرنده مایعات مصرفی در خودرو هستند. از آن جمله می‌توان به روغن موتور، مایع مدار ترمز، مایع فرمان کمکی هیدرولیک، روغن جعبه‌دنده (گیربکس)، مایع شوینده شیشه‌ و چراغ‌های خودرو، مایع الکترولیت باتری (برای نمونه‌های نیازمند به نگهداری) و مایع خنک‌کننده نام برد.
فیلترها (پالایه‌ها) که وظیفه جداسازی ذرات و مواد زائد را عهده‌دار هستند، از دیگر اقلام مصرفی خودرو هستند. توجه به تعویض دوره‌ای آن‌ها در راستای سلامت و کارکرد بهینه بخش‌های گوناگون خودرو اهمیت می‌یابد. فیلتر روغن موتور، فیلتر سوخت، فیلتر هوای ورودی به موتور، فیلتر سامانه تهویه مطبوع و فیلتر روغن جعبه‌دنده (در برخی نمونه‌ها) از جمله بارزترین اقلام در این دسته هستند.
  • دیگر اقلام مصرفی

گروه دیگری از قطعات مانند لنت ترمز، مجموعه دیسک و صفحه کلاچ (برای خودروهای دارای جعبه‌دنده غیرخودکار)، برف‌پاک‌کن، لامپ‌ها، تسمه‌ها، لاستیک، برف‌پاک‌کن و باتری نیز به بنا بر عمر مفید محدودی که نسبت به دیگر اجزاء خودرو دارند، از جمله اقلام مصرفی خودرو شناخته می‌شوند.
 قطعات و اقلام مصرفی خودرو، معمولا از سوی خودروساز مشمول خدمات گارانتی نمی شوند. این خدمات در رابطه با آن‌ها محدودیت‌هایی را به لحاظ زمانی یا کارکرد خودرو در بر می‌گیرد.
در این سلسله از نوشتارها، هدف بر آن است تا در خصوص اقلام و قطعات مصرفی در خودروهای مرسدس‌بنز و ب‌ام‌و اطلاعات جامعی گردآوری شود که به افزایش سطح آگاهی، گزینش درست و بهنگام مواد و قطعات و در نهایت سلامت، عمر طولانی و کارکرد بهینه خودرو منجر گردد.
در نخستین سری از این این دسته از نوشتارها به مقدمه‌ای در ارتباط با روغن موتور خودرو پرداخته شده و به مرور، دیگر قطعات و اقلام مصرفی مختص خودروهای مرسدس‌بنز و ب‌ام‌و در دستور کار قرار خواهند گرفت.
  •  روغن موتور برای سرویس دوره ای خودرو

پس از سوخت، روغن موتور را می‌توان مهم‌ترین مایع مصرفی برای سرویس دوره ای خودرو دانست. چرا که بدون وجود آن، کارکرد موتور و در نتیجه خودرو ناممکن خواهد شد. وجود روغن مناسب و سازگار با موتور خودرو، کارکردی مستقیم بر طول عمر، کارکرد بهینه و مصرف سوخت خودرو دارد.
روغن موتور twin power
روغن موتور خودرو ترکیبی پیچیده از روغن پایه و اندازه‌ای از مواد افزودنی (Additive) ویژه است که هر یک وظیفه‌ای بخصوص را دارا هستند. نسبتی از یک تا بیش از سی درصد از حجم روغن موتور را به خود اختصاص می‌دهند.
افزودنی‌های یادشده، عواملی محلول در روغن پایه هستند که در راستای کاهش ضریب اصطکاک و محافظت قطعات موتور در برابر سایش و خوردگی، جلوگیری از به‌وجود‌آمدن کف، لجن و رسوبات، معلق‌سازی ذراتی همچون دوده، خنثی‌سازی اسیدهای ناشی از احتراق، جلوگیری از فرایند اکسایش، پاک‌کنندگی، بهبود شاخص گرانروی، کاهش نقطه ریزش، افزایش مقاومت در برابر تنش‌های برشی، کاهش تبخیر و … به روغن پایه اضافه می‌شوند. بنابراین وجود افزودنی‌های مشخص به اندازه مورد تایید خودروساز در مایع روغن موتور الزامی است.
  • وظایف روغن موتور

بر خلاف ذهنیت بسیاری از مردم که تنها وظیفه روغن موتور را روان‌کاری آن می‌دانند، این مایع مصرفی خودرو کارکردهایی پرشمار در موتور خودرو دارد. چهار وظیفه بنیادین این مایع را می‌توان دربرگیرنده روان‌کاری، محافظت، خنک‌کاری و پاک‌سازی دانست. که ارتباطی مستقیم با الزامات کارایی، طول عمر، دوام و آلایندگی خودرو پیدا می‌کنند.
اجزاء درون موتور عموما از آلومینیوم، فولاد، منیزیم تیتانیوم و … ساخته شده‌اند که همواره در معرض خوردگی، سایش و حرارت هستند. روغن موتور مناسب، می‌بایست این اجزاء را با لایه‌ای مقاوم در برابر فشار و حرارت پوشانیده و وظایف یادشده را به درستی انجام دهد.
وظایف روغن موتور
  • زمان تعویض روغن موتور

به طور کلی، نمی‌توان زمان ثابت و دقیقی برای تعویض روان‌کارهای مصرفی از جمله روغن موتور در نظر گرفت؛ چرا که کیفیت روان‌کار در خلال کارکرد خودرو به طور پیوسته در حال کاهش است. منظور از کیفیت، انجام وظیفه درست روان‌کار بر اساس الزامات و انتظارات طراح بوده و این کاهش کیفی به سبب مصرف‌شدن تدریجی افزودنی‌های روان‌کار از یک‌سو و پیری شیمیایی (Chemical Aging) روغن پایه از سوی دیگر رخ می‌دهد.
آن‌چه لازم است به آن توجه شود، این است که روند کاهش کیفیت روغن موتور، به عوامل پرشماری بستگی دارد که دما و توان دریافتی از موتور از مهم‌ترین آن‌ها می‌باشند. توان دریافتی بیش‌تر، به معنی مصرف سوخت بیش‌تر است که نفوذ سوخت بیش‌تر به ترکیب روان‌کار را در پی دارد؛ از دیگرسو، دمای بیش‌تر نیز فرایندهای منجر به تجزیه افزودنی‌ها و پیری شیمیایی را تندی می‌بخشد. (یکی از کارکردهای خنک‌کننده‌های روغن (Oil Cooler) در موتور خودروهای ب‌ام‌و و مرسدس‌بنز، افزایش عمر مفید مایع روان‌کار می‌باشد.)
زمان تعویض روغن موتور
از آن‌جا که بررسی کیفیت روغن تنها در آزمایشگاه میسر است، منطقی است که در این خصوص، کاربر به توصیه خودروساز و دفترچه راهنمای خودرو اعتماد کند. خودروسازان بر اساس آزمایش‌ها و الگوبرداری‌های (Benchmarking) گوناگون، حد معینی از عمر را برای روان‌کار مصرفی توصیه‌شده در نظر گرفته‌اند که در شرایط بکارگیری معمول خودرو، کیفیت روان‌کاری در این بازه تضمین گردد.
 این عمر معمولا به صورت تابعی از دو پارامتر زمان و پیمایش عنوان می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، عمر مفید روان‌کار به عوامل گوناگونی بستگی دارد. به همین دلیل در اندازه عمر توصیه‌شده خودروساز در رابطه با روان‌کار، ضرایب اطمینانی لحاظ می‌شود تا در صورت کارکرد موتور خودرو در شرایط دشوار رانندگی، از کارایی مطلوب مایع روان‌کار تا هنگام تعویض دوباره آن، اطمینان حاصل شود.
  • تاثیر شرایط آب و هوایی و کیفیت سوخت در سرویس دوره ای

به طور کلی با توجه به شرایط آب و هوایی و کیفیت سوخت در ایران، بسته به نوع روغن موتور گزینش‌شده، و شیوه بکارگیری خودرو، سرویس دوره ای خودرو در خودروهای مرسدس‌بنز و بی ام‌و به همراه فیلتر آن در بازه 8 تا 12 هزار کیلومتر مناسب ارزیابی می‌گردد.
بکارگیری خودرو در پیمایش‌های کوتاه و نرسیدن دمای موتور به اندازه معمول آن، استفاده از بیشینه توان موتور، کارکرد در دورهای بالاتر موتور و شتاب‌گیری‌های متعدد در طول کارکرد خودرو، هنگام مناسب تعویض روغن موتور را به ابتدای بازه یادشده نزدیک می‌سازد.
از سوی دیگر، در شرایط کارکرد بیش‌تر خودرو در بزرگراه‌ها، پیمایش‌های طولانی‌تر (تعداد کم‌تر خاموش و روشن شدن موتور در بازه مورد بررسی) و رانندگی یکنواخت و بدور از هیجان، کارکرد مطمئن و بهینه روغن موتور تا انتهای بازه تعویض توصیه شده افزایش خواهد یافت.
نگهداری و سرویس خودرو
  • چرا باید سرویس دوره‌ای خودرو خودم را انجام دهم؟

همانطور که اشاره کردیم، سرویس دوره ای خودرو دقیقا همانند همان چک‌آپ‌های دوره‌ای بدن خودمان است. ما قبل از اینکه به بیماری خاصی مبتلا شویم، باید تلاش کنیم تا سیستم ایمنی بدن‌مان را در مقابل آن بیماری تقویت کنیم. برای مثال پیش از اینکه مبتلا به سرطان شویم، باید آنتی اکسیدان زیادی مصرف کرده و همچنین از سیگار و موارد سرطان‌زا دوری کنیم.

گاهی هزینه این چک‌آپ‌های دوره‌ای بسیار زیاد است. اما اگر در حین این چک‌آپ‌ها وجود یک بیماری در همان مراحل اولیه تشخیص داده شود، آنگاه درمان آن ساده‌تر و قطعی‌تر خواهد بود. در مورد سرویس خودرو هم قضیه دقیقا به همین شکل است. هزینه تعویض روغن در فواصل زمانی کوتاه شاید برای شما چشم‌گیر باشد، اما اگر خدایی ناکرده به دلیل عدم تعویض به موقع روغن، دنده‌های گیربکس شما دچار مشکل شود، دیگر با هزینه‌های اندک نمی‌توان آن را تعمیر کرد.

در گذشته که خودرو وجود نداشته، از اسب و چنین حیواناتی برای حمل و نقل استفاده می‌کردند. در آن دوران زمانی که فرد با اسب خود به منزل می‌رسید، پیش از اینکه وارد خانه شود و خودش غذا بخورد، به اسب خود غذا می‌داد. سپس او را تیمار می‌کرد و اجازه می‌داد تا در شرایط آرام استراحت کند.

سرویس دوره‌ای هم دقیقا همانند تیمار اسب است. خودروی شما خدمتی بزرگ را انجام می‌دهد و بنابراین نیاز به تیمار دارد. هرچقدر دیر‌تر به داد او برسید، مشکلات خودروی شما به تدریج بیشتر می‌شود. این روند نزولی تا حدی ادامه پیدا می‌کند که دیگر کارایی لازم را برای شما نداشته باشد. پس در نتیجه اصلا نباید از سروس خودروی خود غافل شوید. لازم نیست که خودرو حتما دچار عیب و ایرادی شود تا به تعمیرکار مراجعه کنید. فراموش نکنید که علاج واقعه قبل از وقوع است!

  • چه زمانی باید سرویس دوره ای خودرو را انجام دهیم؟

برخی تصور می‌کنند که باید سرویس دوره‌ای در بازه‌های زمانی منظم انجام دهند. این یک باور اشتباه است. شما باید به دفعات مختلف اقدام به سرویس خودرو کنید.  به عنوان مثال خیلی بعید است که زمان تعویض روغن موتور خودرو با زمان تعویض روغن گیربکس آن در یک دوره قرار بگیرند. اگر بخواهید این کار را انجام دهید، باید کوتاه‌ترین زمان سرویس را انتخاب کرده و در آن دوره همه چیز را تعویض کنید که این واقعا هزینه‌بر است.

البته اگر از نظر هزینه مشکلی ندارید، می‌توانید مثلا در بازه‌های دو ماهه، انواع سرویس‌خودرو را انجام داده و به این مساله دقت نکنید که زمان سرویس کدام قسمت نرسیده است.

اگر هزینه این کار برای شما بسیار بالا است، باید زمان تقریبی انواع مختلف سرویس دوره‌ای را بدانید تا به دقت همانند یک پدر یا مادر دل سوز، از فرزند خود مراقبت کنید!شما مشتريان گرامى مى توانيد با مراجعه به لينك سرویس در محل  و تكميل فرم مربوطه در سريع ترين زمان ممكن و با مناسب ترين قيمت محصول اورجينال مورد نظر خود را با ضمانت اصالت كالا از بى بى شاپ تهيه فرماييد .

انواع سرویس دوره ای خودرو

 

  • تعویض روغن موتور

قطعا رایج‌ترین، معروف‌ترین و قطعا مهم‌ترین سرویس دوره‌ای خودرو، تعویض روغن موتور است. موتور ماشین همانند قلب در بدن انسان است. بدون قلب بدن یک ثانیه هم حیات ندارد و موتور خودرو نیز از این قاعده مثتثنی نیست. همانطور که خون در قلب جریان دارد، روغن موتور داخل بدنه موتور می‌گردد. اگر خون ما دچار لختگی شود، قلب از کار می‌ایستد و ما دچار سکته قلبی خواهیم شد. سکته در برخی موارد باعث مرگ نیز می‌تواند شود.

صافی و کیفیت روغن داخل موتور نیز اهمیتی کمتر از خون داخل رگ‌های ما ندارد. روغن موتور باعث جذب گرمای بالای موتور شده و اجازه نمی‌دهد که قطعات مختلف در حین حرکت به یکدیگر آسیب بزنند. خاصیت روانی روغن و جذب گرمای آن است که باعث حفظ سلامت موتور شما می‌شوند. بعد از گذشت مدتی معیین که روغن داخل موتور کار کرد، خاصیت گرمایی و روانی اولیه خود را از دست می‌دهد. این مساله یا باعث می‌شود که روغن یاتاق خودرو که داخل روغن غوطه‌ور است، به سرعت داغ شده و به اصطلاح سرخ شود. در این حالات است که یاتاق‌های موتور دچار مشکل شده و موتور از حرکت می‌ایستد.

از طرف دیگر روغن نامرغوب یا با کیفیت پایین می‌تواند باعث عبور روغن از رینگ پیستون و ایجاد روغن‌سوزی شود. در حال حاضر هزینه تعمیر موتور و باز کردن آن بسیار بسیار زیاد است و در مورد خودرو‌های خارجی لوکس همانند بنز و بی ام و، این هزینه واقعا کمر شکن است.

  • پیشرفت تکنولوژی ساخت موتور و سرویس دوره ای

در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی ساخت موتور و همچنین تکنولوژی روز مورد استفاده قرار گرفته در روغن‌های موتور، باید در فواصل کوتاه‌تری روغن موتور خود را تعویض کنید. حتی اگر خودروی شما اصلا حرکت نمی‌کند و شاید در مدت زمان طولانی باز هم به میزان کیلومتر تعیین شده نرسیده باشد، باز هم امکان تهنشین شدن رسوبات روغن و آسیب به موتور وجود دارد.

مدت زمانی که روغن موتور داخل خودرو مانده است را نیز باید در نظر بگیرید. حتی بهترین روغن موتور‌ها را نیز باید بعد از چهار ماه عوض کنید. این حتی در مواردی که طی این چهار ماه خودرو 1 کیلومتر هم حرکت نکرده صدق می‌کند. بعد از چهار ماه معمولا روغن در موتور رسوب کرده و دچار مشکل می‌کند.

شاید تصور کنید که با قیمت‌های بالای این روز‌ها، هزینه تعویض روغن بسیار بالا است. از طرف دیگر شاید حتی اگر با روغن خود 10 هزار کیلومتر هم که حرکت کنید، در لحظه متوجه هیچ تفاوتی نشوید. این دو مساله شاید باعث شود که تصور کنید این‌ها تنها تبلیغات شرکت‌های ساخت روغن است و هیچ نیازی به تعویض دوره‌ای و سریع روغن موتور نیست. اما بعد از گذشت مدتی طولانی، شاید در حدود 1 تا 2 سال، ممکن است مجبور به تعمیر اساسی موتور شوید. آن موقع است که متوجه خواهید شد که این‌ها اصلا تبلیغ نبوده و هزینه تعویض روغن نیز در مقابل با این هزینه‌ها اصلا زیاد نیست!شما  می توانید به مقاله مزایای استفاده از مکمل بنزین در قسمت وبلاگ های بی بی شاپ مراجعه فرمائید.

  • تعویض روغن گیربکس

جالب است زمانی که صحبت از سرویس دوره ای خودرو به میان باشد، کمتر کسی به تعویض روغن گیربکس توجه می‌کند. معمولا به دلیل اینکه روغن گیربکس خیلی در معرض دید نیست، بسیاری از آن غافل می‌شوند. این در حالی است که هزینه تعمیر گیربکس کمتر از تعمیر اساسی موتور نیست!

دنده‌های گیربکس داخل یکدیگر حرکت می‌کنند و این حرکت باعث ایجاد خراش روی یکدیگر و آسیب به هم می‌شود. به همین دلیل داخل گیربکس را پر از روغنی غلیظ‌تر از روغن موتور می‌کنند تا چرخ‌دنده‌ها به یکدیگر آسیب نرسانند. اکثر افراد تصور می‌کنند که گیربکس همانند موتور گرما ندارد و نیازی به تعویض روغن گیربکس نیست. برخی دیگر که کمی به فکر سلامت خودروی خود هستند، در هر سرویس تعویض روغن، از تعمیرکار درخواست می‌کنند تا میزان روغن گیربکس را چک کنند و اگر کم داشت روی آن روغن سر ریز کنند.

این کاملا اشتباه است. باید بدانید که روغن گیربکس نیز همانند روغن موتور نیاز به تعویض دارد. شما باید کاملا روغن گیربکس قدیمی یا همان واسکازین را تخلیه کرده و روغن جدید را داخل گیربکس بریزید. این حقیقت دارد که روغن گیربکس‌های بنز و بی ام و لانگ ران هستند. این یعنی مدت زمانی زیادی را می‌توانند داخل گیربکس تحمل کنند. اما این بدین معنا نیست که هر 200 هزار کیلومتر آن را سر ریز کنید!

اگر در هر سرویس دوره‌ای با دیاسگونیک قادر به اندازه‌گیری حجم و دمای روغن گیربکس خود هستید که می‌توانید از آن طریق تصمیم بگیرید. در غیر این صورت به صورت میانگین بر اساس نوع مصرف شما و کیفیت روغن مورد استفاده، بهتر است بعد از 80 هزار کیلومتر روغن گیربکس خودرو‌های دنده دستی و بعد از 50 هزار کیلومتر، روغن گیربکس خودرو‌های اتوماتیک عوض شوند.برای دارا بودن اطلاعات بیشتر می توانید وبلاگ BBshop را مطالعه نمایید.

  • فیلتر روغن و فیلتر هوا

معمولا نسبت به هزینه تعویض روغن، فیلتر روغن و فیلتر هوا قیمتی ندارند. به همین دلیل توصیه می‌شود که در هر بار سرویس دوره‌ای و تعویض روغن، فیلتر هوا و روغن خود را نیز تعویض کنید. البته بر اساس دستورالعمل ارائه شده از طرف شرکت‌های خودروسازی، شما می‌توانید هر 10 هزار کیلومتر فیلتر روغن و هر 5 هزار کیلومتر فیلتر هوای خود را تعویض کنید.

  • تعویض شمع

معمولا شمع به دلیل اینکه اصلا دیده نمی‌شود و تاثیر ظاهری و دیدنی خاصی در عملکرد موتور ندارد، به ندرت تعویض می‌گردد. باید بدانید که حداقل هر 7 هزار کیلومتر بر اساس نوع و میزان کارکرد خودرو، باید شمع‌ها را به صورت کامل تعویض کنید. زمانی که شمع‌ها عملکرد مناسبی نداشته باشند، باعث عدم احتراق کامل می‌شوند. این مساله عامل اصلی افزایش سوخت و کم شدن کشش موتور است. در نتیجه از تعویض شمع‌ها در سروس‌های دوره‌ای غافل نشوید.برای آگاهی کامل هم می توانید با کارشناسان فروشگاه بی بی شاپ در تماس باشید.

  • تعویض صافی بنزین

صافی بنزین یا همان فیلتر بنزین نام فیلتری است که در مسیر شلنگ سوخت‌رسانی قرار می‌گیرد. این فیلتر در حقیقت اجازه عبور رسوبات داخل بنزین را به موتور نمی‌دهد. در حال حاضر متاسفانه رسوبات و کثیفی بنزین ما بسیار بالا است. همین موضوع باعث می‌شود تا آسیب زیادی به موتور خودرو وارد شود.

این فیلتر را بر اساس نوع سوخت مصرفی، حداقل هر 5000 کیلومتر باید تعویض کنید. زمانی که این فیلتر پر شود، عمل فیلترینگ را به خوبی انجام نمی‌دهد و گاهی میزان عبور بنزین را نیز کاهش می‌دهد. در نتیجه هنگام انجام سرویس‌های دوره اصلا از تعویض این صافی غافل نشوید.

در نهایت باید گفت که شما عامل اصلی خرابی و یا سلامت خودروی خودتان هستید. اگر به سرویس‌های دوره‌ای اهمیت دهید و آنها را جدی بگیرید، خودروی شما به وضعیتی نمی‌رسد که نیاز به تعمیر اساسی داشته باشد. همانطور که به خودتان و سلامت بدنتان اهمیت می‌دهید، باید به خودروی خود و سلامت آن نیز اهمیت دهید تا دیگر برای شما رفیق نیمه راه نباشد!برای آگاهی بیشتر به سایت mahindrafirstchoiceservices سر بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *