فیلتر هوای بی ام و
موتورهای احتراق داخلی از بسیاری جهات عملکردی همچون جانداران دارند. پیشرانه خودرو مانند موجودات زنده برای تولید کار و حرکت، سوخت و اکسیژن را دریافت کرده و آنها را در طی فرآیندهایی با نسبت مشخص ترکیب مینماید. دستاورد این روند، دریافت انرژیهای مکانیکی و گرمایی و نیز محصولات احتراقی است که از سامانه اگزوز خودرو خارج میشوند. بنابراین آشکار است که بهسازی وضعیت سوخترسانی و هوارسانی موتور خودرو، این فرآیند را بهبود بخشیده و افزون بر امکان دریافت اندازههای بیشتری انرژی مکانیکی برای حرکت خودرو، بر عمر وسیله نقلیه نیز خواهد افزود.
همچنان که در بدن جانوران، سازوکارهایی برای پالایش هوای تنفسی وجود دارد، در طراحی موتور احتراق داخلی نیز زیرسامانهها و قطعاتی وظیفه تصفیه هوای ورودی را بر عهده دارند که بخش عمدهای از این کار بر عهده فیلتر هوای موتور قرار دارد. به طور کلی سازوکار پالایش در فیلتر هوای پیشرانه احتراق داخلی، همچون بسیاری دیگر از فیلترهایی که ذرات را به روش فیزیکی جداسازی مینمایند، بر اساس عبور هوا از موادی متخلخل استوار است. هنگام گذر هوا از خلل و فرج سطح این ماده، ذرات جامد همراه آن که میتوانند دربرگیرنده گرد و غبار، دوده و ... باشند، به دام افتاده و بنابراین هوای عبوری از سطح دیگر، عاری از ذرات نامطلوب برای کارکرد موتور خواهد بود.
بر خلاف سازوکار بهظاهرساده این فرآیند، تولید فیلتری که این وظیفه را در طول عمر تعریفشده آن، به درستی انجام دهد، پیچیده است. بنابراین قیمت و کیفیت فیلترهای هوای قابل تهیه برای موتور خودرو، گسترهای وسیع را در بر میگیرد. در ادامه به معرفی مهمترین عوامل تعیینکننده کیفیت فیلتر هوای بی ام و که به انتخاب درست آن میانجامند، پرداخته شده است.
اندازه شبکه
انتخاب اندازه شبکههای ماده متخلخل بکارگیریشده در فیلتر هوای موتور (Media) و یکنواختی اندازه یادشده در سراسر سطح آن، از مهمترین نکاتی است که در ساخت آن میبایست رعایت شود. اندازه بیش از حد کوچک روزنههای این شبکه، عبور هوای گذرنده از آن را دشوار ساخته و از بازده حجمی موتور میکاهد که نتیجه آن کاهش هوارسانی به موتور، کاهش بازده حجمی و در نهایت کاهش بیشینه توان خروجی از آن است.
اگر روزنههای یادشده بیش از اندازه بزرگ باشند، ذرات عبوری از فیلتر میتوانند مشکلزا باشند؛ چرا که این ذرات پس از ورود به موتور، دیواره راهگاههای ورودی هوا را آلوده ساخته و فرآیند تشکیل و تبخیر لایه سوخت بر روی دیوارهها (Wall Film) را با اختلال مواجه میسازند که منجر به افزایش مصرف سوخت از یکسو و تکانهای نامطلوب خودرو (به اصطلاح عامیانه پرش یا کلهکردن) در هنگام فشردن یا رهاسازی پدال گاز و کاهش خوشرانی (Drivability) از سوی دیگر میشود.
همچنین این ذرات به هنگام ورود به محفظه احتراق موتور، با روغن موتوری که به صورت بخار وارد محفظه احتراق میشود و نیز لایه روغنی که بر روی دیوارههای سیلندر تشکیل میشود، ترکیبی ساینده ایجاد نموده و به مرور در تمامی اجزاء موتور که با روغن روانکاری میشوند (از جمله دیوارههای سیلندر، یاتاقانها، بادامکها، پرههای پمپ روغن و ...) سایش ایجاد مینمایند که سبب کاهش کمپرس موتور، ایجاد نشتی از محفظه احتراق به محفظه لنگ، افزایش سروصدای موتور، افزایش آلایندگی، افزایش مصرف سوخت، افزایش مصرف روغن، کاهش توان خروجی، افزایش دمای کارکرد و در نهایت خرابی کامل موتور میشود.
بنابراین اندازه شبکهبندی فیلتر هوا در موتور هر مدل خودرو بسته به ملاحظات طراحی آن میتواند متفاوت باشد. برای نمونه، ممکن است اندازه روزنههای درنظرگرفتهشده برای فیلتر هوای ایکس 4 در مدل 2010 متفاوت از فیلتر هوای بی ام و 320 با سال ساخت 2017 باشد و این تفاوت تنها در فیلتر هوای اصلی بی ام و در بستهبندی سازنده لحاظ شده باشد.
جنس المان فیلتر
یکی دیگر از عوامل مهم تعیینکننده کیفیت فیلتر هوا موتور، جنس ماده متخلخل بکاررفته در آن است. فلز، پنبه، فوم و کاغذ، مواد اولیهای هستند که ممکن است به تنهایی یا در ترکیب با یکدیگر، المان متخلخل فیلتر هوا را تشکیل دهند. در برخی موارد از ترکیبات روغنی نیز در ساخت المان فیلتر استفاده میشود تا به جذب هرچهبهتر ذرات خارجی کمک نماید.
بکارگیری جنس نامناسب المان فیلتر، افزون بر ضعف در پالایش هوا، در گذر زمان و مواجهه با رطوبت، دبی زیاد هوای عبوری بویژه در موتورهای پرخوران (مجهز به توربوشارژر یا سوپرشارژر)، حرارت و دیگر عوامل میتواند به تغییر شکل، پارگی و یا در شرایطی گسستن بخشی از آن و ورود به موتور منجر شود که خرابی آن را به همراه خواهد داشت.
برای نمونه، فیلتر هوای بی ام و ایکس 3 که به موتور تویین توربو (Twin Turbo) ب ام و مجهز است، به واسطه وجود دو توربوشارژر اسکرول بکاررفته در آن، همواره با دبی زیاد هوای عبوری از آن مواجه بوده و بکارگیری فیلتر هوا با جنس نامرغوب در آن میتواند به مشکلات یادشده بیانجامد.
باور نادرستی که بویژه توسط تیونرهای خودرو گسترش یافته است، محدودیت جریان هوای عبوری از فیلتر هوای بی ام و کاغذی و ترغیب مشتریان به استفاده از فیلترهای جایگزین با جنسهایی متفاوت از فیلتر هوای توصیهشده توسط کارخانه است. در این زمینه میبایست توجه داشت که فیلتر هوای بی ام و استاندارد کاغذی تا زمانی که به اندازه قابل توجهی فرسوده نشده و روزنههایشان مسدود نشده باشد، محدودیتی بسیار جزئی در عبور هوا ایجاد مینمایند و بکارگیری فیلتر هوای جایگزین غیراستاندارد، تنها مشکلاتی که پیشتر به آنها اشاره شد را به همراه خواهد داشت. شایان اشاره است که فیلتر هوای بی ام و اصلی کیفیت هوارسانی بسیار مطلوبی به موتور را به همراه داشته و در بیشتر موارد نیازی به خرید فیلتر جایگزین نیست.
همچنین باور نادرست دیگر، اثر گرفتگی و فرسودگی فیلتر هوا بر مصرف سوخت خودرو است. در این زمینه نیز شایان اشاره است که گرفتگی روزنههای فیلتر هوای خودرو، تنها به کاهش اندازه هوای ورودی به موتور نسبت به زاویه دریچه گاز مشخص میانجامد. از آنجا که نسبت هوا به سوخت در خودرو توسط سامانه کنترل موتور (EMS) مدیریت میشود، همواره اندازهای از سوخت متناسب با هوای ورودی در محفظه احتراق پاشیده شده و بنابراین به ازای دریافت توان برابر، مصرف سوخت خودرو تغییری به همراه ندارد. تنها تفاوت ایجادشده، کاهش بیشینه توان خروجی موتور (در شرایط دریچه گاز کاملا باز) در صورت مسدودشدگی یا گرفتی فیلتر هوای موتور خواهد بود.
ظرفیت فیلتر هوا
ظرفیت فیلتر هوای بی ام و نیز عامل تعیینکننده دیگری است که در کیفیت و قیمت آن اثرگذار است. کاغذ مخصوص بکاررفته در المان فیلتر هوا، شکلی چیندار و زیگزاگ داشته که منجر به افزایش قابل توجه سطح آن در برابر عبور هوا میشود که گاهی مساحت آن به بیش از 50 برابر دهانه محفظه فیلتر هوا میرسد. بنابراین، این ویژگی افزون بر افزایش ظرفیت و عمر فیلتر، به بهبود هوارسانی و افزایش بیشینه توان خروجی موتور میانجامد.
کیفیت طراحی و ساخت
یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب و خرید فیلتر هوای بی ام و، بویژه فیلتر هوای موتور بی ام و، کیفیت طراحی و ساخت آن است. قالبهای ساخت غیراستاندارد فیلتر، سبب عدم جانمایی و آببندی صحیح آن در محفظه مربوطه و نشت هوای فیلتر نشده به پاییندست و ورود آن به موتور میشود. همچنین روش تزریق فوم و چسب بکاررفته در ساخت فیلتر هوا، ارتباط مستقیمی در کارکرد صحیح و طول عمر آن دارند.
زمان تعویض فیلتر هوا
زمان تعویض فیلتر هوای بی ام و، به عوامل متعددی بستگی پیدا میکند که در ادامه در این خصوص توضیحاتی ارائه میگردد.
محیط بکارگیری خودرو
محیط بکارگیری خودرو، از مهمترین عوامل اثرگذار بر دوره تعویض فیلتر هوای موتور است. در صورتی که خودرو بیشتر در محیطهای پرگردوغبار و آلوده بکارگیری شود، از ظرفیت فیلتر نیز زودتر کاسته شده و زمان تعویض آن زودتر فرا میرسد. در مقابل، رانندگی در محیطهایی با هوای تمیز، دوره تعویض فیلتر هوای موتور را به تعویق میاندازد. از سوی دیگر، رانندگی در ترافیکهای سنگین شهری و سرعت میانگین پایینتر خودرو، پیمایش مجاز تا تعویض فیلتر هوا را کوتاهتر مینماید.
شیوه رانندگی
آشکار است که رانندگی هیجانی و پرشتاب خودرو، نیازمند دریافت توان بیشتر از موتور بوده که خود هوای ورودی به موتور را افزایش میدهد. بنابراین حجم هوای ورودی به موتور به ازای پیمایش یکسان در شیوه رانندگی پرشتاب و هیجانی، بیش از رانندگی آرام و یکنواخت بوده که میبایست در دوره زمانی تعویض فیلتر هوای موتور مد نظر قرار گیرد.
نوع خودرو
نوع موتور بکاررفته در خودرو به لحاظ حجم جابجایی، شیوه تنفس (طبیعی یا پرخوران)، بازده، توان خروجی، اندازه و نوع فیلتر انتخابشده برای آن، رابطه مستقیمی با دبی جریان هوای ورودی و نیز ظرفیت فیلتراسیون فیلتر دارد.
همچنین وزن خودرو، ضریب پسای آیرودینامیکی و هر عامل دیگری که تعیینکننده مصرف سوخت خودرو باشد، بر دوره تعویض فیلتر هوای آن نیز اثرگذار است؛ چرا که به تناسب مصرف سوخت بیشتر، اندازه هوای ورودی به موتور نیز افزایش یافته و پیرو آن دوره تعویض فیلتر هوای موتور کاهش مییابد.
شکل زیر مقایسهای میان هندسه فیلتر هوای بی ام و سری 5، فیلتر هوای بی ام و سری 7، فیلتر هوای بی ام و سری 3 و فیلتر هوای بی ام و ایکس 1 را نشان میدهد. چنانچه آشکار است، شکل ظاهری فیلترهای یادشده و پیرو آن مساحت فیلتراسیون موثر هر کدام با دیگری متفاوت بوده و بنابراین ظرفیت و عمرشان نیز با یکدیگر برابر نخواهد بود.
کیفیت فیلتر هوا
چنانچه پیشتر اشاره شد، نوع فیلتر هوا بی ام و انتخابی اثری مستقیم بر ظرفیت و عمر آن دارد. بنابراین انتظار میرود که فیلترهای هوای اصلی و با کیفیت، کارکرد مطلوب خود را بیشتر حفظ نموده و دوره تعویض آن را طولانیتر سازند.
بنا بر آنچه گفته شد، با توجه به شمار زیاد عوامل موثر بر عمر کارکرد فیلتر هوای موتور خودرو، تعیین زمانی دقیق برای تعویض آن دشوار بوده و بهترین مرجع برای آن عدد توصیهشده سازنده خودرو است. با این حال بررسی منابع علمی و مراجع فنی گوناگون و تجربه چندین ساله کارشناسان مجموعه بیبیشاپ در زمینه سرویس خودروهای بنز و بی ام و، بازه پیمایشی حدود 15 تا 25 هزار کیلومتر را در صورت بکارگیری فیلترهای اصلی و باکیفیت این مجموعه به عنوان محدودهای امن و مقرون بصرفه برای تعویض فیلتر هوای بی ام و به دست میدهد.
از آنجا که بررسی تمامی عوامل یادشده در این نوشتار توسط کاربر عملا ناممکن بوده و همچنین فیلتر هوای بی ام و طرح اصلی (که از دیدگاه ظاهری بسیار شبیه به فیلتر هوای اورجینال بی ام و است) در بازار قطعات یدکی همهگیر شده است، خرید فیلتر هوای BMW با کیفیت و اصلی از فروشندگان معتبر، بهترین راهکار برای اطمینان خاطر از کارکرد بهینه موتور خودرو و حفظ سلامت آن است.
مجموعه BBSHOP، با در اختیار داشتن معتبرترین منابع تامین قطعات یدکی خودروهای بنز و بی ام و و نیز بهرهگیری از کارشناسان متخصص در تشخیص قطعات اصلی و تقلبی، مجموعهای کامل از انواع فیلترهای هوا را برای تمامی مدلهای بی ام و با بهترین کیفیت گردآوری نموده و آسودگی خیال و لذت خرید محصول اصلی را برای مشتریان خود به ارمغان آورده است.
آموزش نحوه خرید :
خرید آنلاین : جهت خرید آنلاین می توانید با توجه به مدل و کد اتاق خودروی خود از طریق واتس آپ که در سمت راست وجود دارد با کمک کارشناسان ما به راحتی محصول مد نظرتان را خریداری نمایید.
خرید از طریق پشتیبانی : مدل و یاشاسی خودرو مورد نظر خود را به شماره 09903939389 از طریق واتس آپ ارسال بفرمایید تا کارشناسان در سریع ترین زمان ممکن پاسخ شما را بدهند .
خرید از طریق ثبت درخواست قطعه : از طریق صفحه ثبت درخواست قطعه وارد صفحه ثبت درخواست قطعه قطعات شوید و موارد درخواستی را تکمیل تا در سریع ترین زمان ممکن کارشناسان ما با شما تماس بگیرند .